Bersama ahli panel Ustaz Azlizan Nueq & Ustaz Ibn Umar

Surah Asy Syarh @ Alam Nasyrah @ Al Insyirah Ayat 1

Panel : Ustaz Noh Fariq Omar


Assalamualaikum wrt.. Insya Allah kita akan mulakan sebentar lagi..

Bismillah.  Alhamdulillah, selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad Saw..

Syukur kita atas nikmat Islam dan Iman kita.. Sehingga hari ini, Allah pelihara diri kita dari perkara kekufuran.

Seterusnya. Syukur di atas kesihatan, serta masa yang ada. Sehingga kita berpeluang untuk meneruskan sesi pengajian Surah Asy Syarhu.

Semoga kuliah kita ini, Allah kira ia sebagai usaha untuk mencari / menimba peringatan dari ayat-ayat suci Allah Swt.

Syukur juga atas nikmat kesihatan dan lainnya. Mudahan Allah tambahkan nikmat2 dalam hidup kita bersama keberkatan, bukan bertambah nikmat tetapi semakin jauh dari rahmat Allah Swt..
Aminnn...

Surah baru kita ini : Surah Asy Syarh
Atau nama lain: Alam Nasyrah atau Al Insyirah


Info surah @ trivia surah

Maksud : Kelapangan / Yang Melapangkan

Surah ke : 94 
[akan tetapi kronologi penurunan ialah ke - 12]

Bilangan ayat : 8

Kategori : Makkiyyah

27 kalimat, 103 huruf.


Kaitan antara Surah Adh Dhuha dan Asy Syarhu

1. Kaitan yang amat rapat. Ianya adalah penyambungan dari surah Dhuha, dari ayat yang dimulai dengan soalan: أَلَم يَجِدكَ يَتيمًا فَآوىٰ (fokus pada lafaz “ALAM” yg bermaksud BUKANKAH?)
[bermaksud: bentuk soalan yang sama terdapat dalam surah Dhuha]

2. Di hujung sudah Dhuha, terdapat pesanan Allah menyuruh Nabi sampaikan dakwah dan ajar agama kepada manusia. Dalam surah ini pula Allah menyebut kelebihan agama itu sendiri kepada Baginda.

3. Dalam Surah Dhuha, Allah sebutkan “pasti yang kemudian akan lebih mudah”. Dalam surah ini juga disebut tentang kesenangan yang akan diberikan kepada baginda selepas kesukaran.


Surah Asy Syarh @ Alam Nasyrah @ Al Insyirah Ayat Pertama

أَلَم نَشرَح لَكَ صَدرَكَ
[“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?”]

Konteks ayat ini, ia adalah soalan (istifham taqriri) yang bukan berbentuk meminta jawapan. Tujuan Allah bertanya dalam bentuk itu adalah kerana hendak menekankan yang memang perkara itu telah dilakukan.

Contoh:
Kalau kita cakap ke seseorang: “bukankah aku dah ingatkan tentang hal tu?”

Contoh soalan itu maksudnya: nak beritahu yang kita telah beri peringatan sebelum ini.

Jadi.. apakah yang Allah hendak beri penekanan di sini?
Iaitu: Kelapangan dada kepada Nabi Muhammad Saw


Ada beberapa tafsiran untuk “kelapangan dada baginda”:

Pertama:
Ibnu Abbas telah menafsirkan: “Bukankah Kami telah memudahkan hati mu (Muhammad saw) di hari pengambilan janji (kiamat).

Melapangkan dengan pengetahuan, pemahaman, kemenangan, keyakinan yang teguh..


Kedua:
Riwayat lain dari Ibnu Abbas: Bukankah Kami telah luaskan (kelapangan hati) dengan kenabian.

Kenabian dengan penurunan wahyu ( Al Quran ) kepada Nabi Saw. 
Jadi lebih kurang rumus: Lapang > Nabi : Al Quran (agama)


Ketiga:
Ada juga mufassir yang memberikan pendapat, ayat ini merujuk kepada kisah bagaimana dada Nabi telah pernah dibelah dan dibersihkan dua kali sepanjang hidupnya.

Namun ia pandangan yg lemah dan tidak sesuai untuk dikaitkan dengan ayat ini.


Dalam erti kata lain, ayat ini menceritakan bahawa Allah memberikan kelapangan (Islam) kepada Nabi Muhammad Saw (juga sebenarnya maksud umum: kepada seluruh manusia)

Firman Allah swt: Buka surah Al An’am (6) : 125
فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ
Maksudnya:
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam;

Sambungan..:
وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ
dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya).

كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.


Berdasarkan ayat, kelapangan dada adalah dengan Islam, dan ia adalah tanda Allah memberikan hidayah kepadanya.

Jadi, siapa yang cari kelapangan hati selain dari ajaran Islam, maka kena renung2kan.

Contoh: Ramai yang cari kelapangan hati kononnya jalan jauh sana-sini.. Tidak! la salah secara mutlak, tapi sebenarnya kelapangan hati tidak la sesukar itu untuk cari.

Amalkan ajaran Islam: mengaji Quran, solat, sedekah, zikrullah dan lain2.


Lawan kepada kalimah Syarh (lapang) pada ayat ini ialah Dhoyyiqan (sempit), iaitu kepada orang yang tidak beroleh hidayah Allah

Maka kena jaga iman.

Demikian beberapa info tafsir dan beberapa ilmu tentang “kelapangan” dalam ayat pertama ini.


Kesimpulan dan Ibrah

1. Kelapangan hati yang sebenar adalah dari Allah. Maka jika sedang diuji / hati tidak tenteram, maka kembalikan urusan dan harapan kepada Allah.
📌 Semak hati kita, selama ni terima jenis kelapangan hati yang bagaimana.

2. Allah swt telah memberikan kelapangan kepada manusia dengan agama (yakni Islam). Oleh itu sesiapa yang mencari kelapangan selain ajaran yg terdapat dalam agama Islam, maka ia mungkin sekadar mainan nafsu.
📌 Amalkan Islam mungkin berat, tak rasa best macam ikut nafsu. Tapi ikut nafsu hanya perasaan lapang seronok / sementara dan tidak hakiki.

3. Orang Islam hatinya sentiasa lapang.


Setakat itu dulu.. Insya Allah bersambung, sekian.. Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah.

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tiada ulasan:

Catat Ulasan