Bersama ahli panel Ustaz Azlizan Nueq & Ustaz Ibn Umar

Ayat Ke 9 Surah Adh-Dhuha

[Panel : Ustaz Noh Fariq Omar]

Bismillah..kita mulakan..

Alhamdulilllah.. selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad saw.. Syukur kita atas nikmat Islam dan Iman kita. Sehingga hari ini, Allah pelihara diri kita dari perkara kekufuran.

Seterusnya, syukur di atas kesihatan, serta masa yang ada. Sehingga kita berpeluang untuk meneruskan sesi pengajian Surah Adh Dhuha.

Semoga kuliah kita pada petang ini, Allah kira ia sebagai usaha untuk mencari / menimba peringatan dari ayat-ayat suci Allah swt..

Dengan itu, semoga kita tidak disempitkan kehidupan dan tidak juga bangkit di akhirat nanti dalam keadaan yang buta..

Sila rujuk ( surah : ayat ) 20 : 124

وَمَنْ اَعْرَضَ  عَنْ ذِكْرِيْ فَاِنَّ لَـهٗ مَعِيْشَةً ضَنْكًا وَّنَحْشُرُهٗ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ  اَعْمٰى
“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”
[Ruj: Tafsir Pimpinan Ar Rahman]

Insya Allah.. 
Kita akan masuk perbincangan ayat ke-9..


Dalam surah Dhuha, Allah telah sebut tiga perkara yang Allah berikan kepada Rasul saw, iaitu:
1) Kemuliaan kepada anak yatim
2) Petunjuk hidayah (melalui wahyu / Al Quran)
3) Kekayaan (rasa kecukupan dan tenang dalam mengatur urusan dunia)

3 perkara yang kita telah syarah dan bincang bersama.. (jika ada musykil, boleh ulang kaji nota)

Sekarang Allah akan menyebutkan tiga perkara yang baginda perlu lakukan pula, iaitu cara untuk menggambarkan kesyukuran atas nikmat pemberian Allah swt.

Melalui tindakan / perbuatan dan kata-kata. Tapi pada petang ini, kita akan lihat satu dahulu, iaitu pada ayat yang ke 9!

فَاَمَّا الْيَتِيْمَ فَلَا تَقْهَرْ
Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,
[Adh-Dhuha 93:9]
Rujukan: Tafsir Pimpinan Ar Rahman

Pembaca boleh mengulang kaji ayat yang ke-6, supaya jelas perkara-perkara berkaitan anak yatim.

Ayat ke 6: Kita telah bincang definisi dan dalil-dalil bagaimana Allah mengangkat martabat anak yatim.

TAPI ayat kali ni..kita akan lihat apakah petunjuk Allah (ayat-ayat) yang patut kita jaga dan ambil iktibar..

Fa ammal yatim: Maka adapun anak yatim

Fala taqhar : (Laa = Harfun Nahi) Jangan engkau berlaku kasar.

Ibn Abbas : Menzalimi dan menghina
Ibn Katsir : Menghina, membuat jahat, menghalang hak-hak mereka
( Banyak juga kitab tafsir yang terkemudian mengambil ayat Ibn Katsir bila menceritakan ayat ini.. Antaranya Tafsir Al Munir, Prof Dr Wahbah )

Taqhar: Juga boleh difahami = melakukan sewenangnya / menguasai orang lain dan kemudian memalukan mereka

Apakah contoh tindakan yang tidak baik kepada anak yatim?? Kita lihat sama-sama penekanan ayat Allah mengenai anak yatim dalam Al Quran.. Kalau kita buka Mu’jam (index), kita akan dapati terdapat 23 kalimah yatim dalam Al Quran.


Saya hadiahkan sedikit dapatan :

A) Buat baik / sayangi / keadilan hak: 13 ayat
B) Berkaitan urusan harta: 8 ayat
C) Kisah harta anak yatim: 1 ayat
D) Lain-lain: 1 ayat

Total: 23 ayat berkaitan anak yatim..

Secara tak langsung, kita akan lihat,
 isu "penindasan" kepada anak yatim ialah mengenai hak, dan berkaitan pengurusan harta..

Wallahu a'lam..banyak mungkin jenis kezaliman yang boleh berlaku, cuma kita ambil iktibar. Isyarat ayat Allah yang banyak mengenai ancaman tentang hak dan harta anak yatim.

Kerana itu, sesuai dengan hadis Nabi saw berkaitan anak yatim:

Sabda Nabi SAW:
اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُنَّ قَالَ " الشِّرْكُ بِاللَّهِ، وَالسِّحْرُ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا، وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاَتِ

Maksudnya: Jauhilah tujuh dosa besar.
Bertanya para sahabat: Wahai Rasulullah, siapakah mereka itu?. Jawab Baginda:
Syirik kepada Allah, sihir, membunuh manusia yang mana diharamkan oleh Allah kecuali mereka yang dibenarkan oleh syarak, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari dari medan perang dan melemparkan tuduhan qazaf terhadap wanita mukmin.
[Riwayat Al-Bukhari (6897) & Muslim (89)]


Ayat ke-9 surah Dhuha ini, walaupun ia diturunkan kepada Baginda S.A.W, tetapi ia adalah pengajaran umum kepada setiap manusia, iaitu panduan untuk hidup bermasyarakat, agar harmoni menjaga hubungan satu dengan yang lain.

Apa yang kita boleh tadabbur pada perintah ini??

Berkaitan dua kalimah yatim dalam surah ini, kita dapat lihat pengajaran Allah kepada manusia supaya sentiasa memikirkan / insafi asal-usul mereka..

Sebagaimana Nabi saw dulu yatim, maka Allah ingatkan Baginda agar jaga “hak-hak” anak yatim.

Atau lebih luas pengajaran untuk hari ini, sama juga kisah hidup kita.

**Tatkala kita ada kedudukan lebih baik dari orang lain, maka jangan kita pandang hina org lain. Sedang dulu pun mungkin kita bermula dari bawah.

**Tatkala kita ada rezeki / hidup lebih baik dari orang lain, maka jangan kita pandang rendah orang lain. Sedang dulu pun mungkin kita berasal dari orang yang susah.


Mungkin satu masa, boleh beri cadangan kepada pihak berwajib untuk meneliti isu-isu anak yatim berdasarkan Quran, kemudian membina system menangani perlakuan isu-isu pecah amanah.

Dan mereka (anak-anak yatim) itu mungkin ujian buat kita untuk memperbaiki amal. Jadi ujian mereka menjadi yatim, ujian kita untuk menjaga hak mereka.

Melihat kisah anak yatim, ia sepatutnya melahirkan rasa keinsafan dan merenung diri sendiri agar bersyukur dan bertindak membetulkan diri..

Sebab tu Allah sering mengingatkan kita melihat asal usul kita..

"Maka hendaklah manusia memikirkan: dari apa manusia diciptakan."
[At-Taariq 86:5]


Bagi wali atau penjaga, kena jaga hak anak yatim elok2. Jika keperluan, ada kelonggaran untuk menggunakan hak anak yatim:

[An Nisa:6]
dan sesiapa yang miskin maka bolehlah ia memakannya dengan cara yang sepatutnya.


Ibn Jauzi memberikan empat syarat:

1) Guna sebagai hutang
2) Amik yang perlu sahaja
3) Ukuran ambil sebagai upah
4) Darurat.


Kesimpulan:

1. Allah wujudkan anak yatim dengan pelbagai hikmah. Antaranya sebagai pengajaran kepada manusia agar usaha berbuat baik

2. Antara pengajaran yang baik dalam Al Quran, merenung asal usul diri. Untuk insafi kekerdilan kita dan moga melahirkan rasa syukur kepada Allah atas nikmat hari ini

3. Bila Allah dah beri kesenangan, jangan lupa buat baik kepada orang lain pula.


Sekian..