Bersama ahli panel Ustaz Azlizan Nueq & Ustaz Ibn Umar

Surah Baqarah - Ayat 21 Hingga 22

Assalamualaikum semua...apa khabar?

Alhamdulillah yang memberi kita kelapangan untuk mempelajari KalamNya.

Apa yang saya nak ajar agak teknikal kerana sudah masuk bab istilah. Jadi saya minta maaf kalau penjelasan kurang memuaskan.  Walaupun agak sukar untuk menjelaskan, tetapi perlu untuk pemahaman kepada tafsir Qur'an.


========================
Pengenalan kepada 16 Istilah
=====================
===


Untuk kita lebih memahami Ilmu Tafsir Quran, kita hendaklah mahir tentang istilah-istilah kepada surah-surah dalam Quran. Tidak semua ayat-ayat dalam Quran membawa penekanan yang sama. Kefahaman pelajar bergantung kepada sejauh mana kefahaman mereka tentang istilah-istilah ini. Ianya akan memudahkan fahaman kepada tafsir selepas ini.

Hari ini kita belajar satu istilah sahaja dulu. Mari kita masuk ke istilah yang pertama:

1. Dakwa / Maksud Asal bagi sesuatu Surah. دعوى أو مقصود
Dakwa’ adalah ‘Pokok Perbahasan’ sesuatu surah itu. Itulah perkara terpenting yang Allah hendak sampaikan dalam surah itu. Ianya paling penting yang kita kena tahu dahulu. Ini adalah kerana kita kena faham maksud ayat yang menjadi Dakwa surah itu. Oleh itu, semasa kita baca ayat-ayat yang lain, jangan lupa Dakwa itu. Sebagai contoh, kita sudah habis belajar surah Fatihah. Dakwa Surah Fatihah ada dalam ayat iyyaka na'budu wa iyyaka nastain.

Untuk menerangkan Dakwa itu, Allah bawa ‘dalil-dalil’ dalam ayat lain. Oleh itu, ayat-ayat lain yang datang selepas Dakwa Surah itu adalah sebagai penyempurnaan kepada Dakwa Surah itu untuk menyokong Dakwa surah itu.

Dakwa umpama biji untuk satu pokok. Semua bahagian lain pokok itu seperti akar, dahan, batang dan sebagainya tentu ada hubungan dengan biji itu. Kerana semua berasal dari biji itu. Oleh itu, semua ayat ada hubungan dengan Dakwa surah itu.

Ada 3 jenis Dakwa Surah: 
1. Tauhid 
2. Risalah
3. Akhirat
Dan memang inilah 3 perkara penting yang disebut dalam Qur’an.

1. Tauhid
Allah nak kita kenal Dia. Kalau baca Quran tapi tak kenal Allah, tak kena kalau begitu. Oleh kerana itu, kebanyakan surah dalam Quran adalah tentang Allah. Dan nak kenal Allah, mesti dalam fahaman Tauhid. Ianya adalah Dakwa yang paling banyak 
[Nota : Lebih kurang 80% dari Dakwa adalah Tauhid]

2. Risalah – Kerasulan. 
Cara untuk dapat keredhaan Allah adalah dengan mengikut Rasul. Hanya dengan cara ini sahaja dan selain dari cara ini ditolak dan akan menyebabkan kemurkaan Allah.
[Nota : Sedikit sahaja Dakwa tentang Risalah. Hal Risalah banyak dihuraikan dalam hadis. Ini juga penting kerana Hadis adalah Wahyu Kedua. Oleh itu, kena juga belajar hadis]

3. Akhirat
Allah nak kita buat persiapan untuk jumpa Dia. Dan Allah hanya berjumpa dengan hambaNya yang dapat masuk dalam syurga. Iaitu kita dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan Allah redha kepada kita. Kita belajar ayat-ayat Dakwa tentang Akhirat kerana kita kena yakin bahawa ada satu alam selepas mati. Itulah alam yang akan kekal.
[Nota : Ayat-ayat tentang Akhirat lebih banyak dari ayat-ayat tentang Risalah. 1/4 dari Quran menceritakan tentang Akhirat. Dan kebanyakan ayat tentang Akhirat ini duduknya di hujung Quran]


Jadi, saya ulang semula, ada 3 jenis Dakwa dalam Qur'an:
1. Tauhid
2. Risalah
3. Akhirat

Tiga perkara ini diulang-ulang dalam Qur'an dengan banyak sekali.

Dan untuk faham topik Dakwa, kena tahu 'lawan' dia. Kerana hendak tahu cerah, kena tahu gelap.

1. Lawan Tauhid adalah Syirik
2. Lawan Risalah adalah Bidaah
3. Lawan Akhirat adalah Dunia.

Penting untuk belajar lawan kepada ketiga-tiga perkara itu. Kerana kalau tak belajar, tak tahu apa yang tidak boleh dibuat. Macam seorang belajar bawa kereta, tapi tak diajar undang undang jalanraya. Maka tempat no-entry pun mereka redah kerana tak tahu mana yang salah.

Begitulah penjelasan istilah yang pertama - Dakwa. Jadi selepas ini saya akan rujuk kepada sesuatu ayat sebagai 'Dakwa', maka harap anda semua faham sedikit sebanyak.

Ayat Dakwa yang pertama adalah ayat 21 surah Baqarah yang kita akan belajar sebentar lagi.


Surah Baqarah : Ayat 21
يا أَيُّهَا النّاسُ اعبُدوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم وَالَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ
Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa,

Ini adalah ‘dakwa’ kepada surah Baqarah ini. Ianya pada ayat اعْبُدُوا رَبَّكُمُ. Seperti yang kita telah belajar sebentar tadi, Dakwa surah adalah perkara terpenting di dalam sesuatu surah itu. Jadi kita kena tengok betul-betul apakah yang hendak disampaikan.

Ayat 1 hingga ayat 20 telah menceritakan tentang golongan-golongan yang selamat dan yang celaka. Maka ayat seterusnya ini adalah rawatan kepada mereka yang celaka itu. Mereka kena kembali kepada ajaran agama yang sebenar.

Ayat 21 dan ayat 22 adalah tentang tauhid – iaitu mengajar manusia untuk sembah Allah sahaja. 

Kemudian ayat 23 dan 24 tentang Risalah (Kenabian) kerana untuk kita kenal agama dan selamat dunia akhirat, kita kena ikut ajaran Nabi.

Kalau terima, Allah beritahu dalam ayat 25 yang natijah kalau terima keduanya, balasannya adalah syurga.

[Nota : Jadi ayat 21-25 ini telah sentuh ketiga-tiga perkara utama dalam Qur’an: tauhid / risalah / akhirat]


يَا أَيُّهَا النَّاسُ

Wahai manusia semua sekali;

Sekarang Allah bercakap kepada semua manusia, tidak kira samada orang itu Islam, tidak kira samada orang itu kafir.

Tetapi tentulah kebanyakan orang kafir tidak baca Quran, bukan? Maknanya, kitalah yang kena sampaikan kepada mereka. Kerana kalau bukan kita yang sampaikan, bagaimana mesej Allah ini akan sampai kepada mereka? Tapi, kalau kita sendiri tidak faham apakah yang hendak disampaikan oleh Quran, macam mana kita nak sampaikan?


اعْبُدُوا رَبَّكُمُ

Sembahlah Tuhan kamu sahaja;

Inilah yang penting sekali manusia kena lakukan; sembah Allah sahaja. Hambakan diri kamu dan taat kepada Allah. Pujalah, ibadatlah, sembahlah, agungkanlah Allah sahaja. Buatlah ibadat kepada Allah sahaja. Nampak mudah sahaja ayat ini, tapi adakah kita semua melakukannya? Bukankah kita ada yang menghambakan diri kepada benda lain selain dari Allah? Kepada wang, kepada nafsu, dan sebagainya. Begitu juga ramai yang buat ibadat kepada selain Allah juga. Ada yang buat ibadat di kubur, puja makhluk lain selain Allah dan macam-macam lagi perkara yang tidak patut dilakukan oleh orang Islam, tapi kita buat juga. Jangan ceritalah kalau orang kafir, memang mereka tidak kenal Allah pun. Tapi orang Islam yang kenal Allah pun, banyak perkara yang mereka langgar.

Oleh kerana pentingnya kita hanya menyembah Allah dan menghambakan diri kepada Allah, maka kerana itulah ayat ini adalah dikenali sebagai ayat Dakwa surah Baqarah ini. Dan dalam ayat yang lain, kita telah diberitahu yang kita dijadikan untuk menyembah Allah. Kalau kita tidak sembah Allah, lalu apa gunanya kita?

Dan dalam surah Fatihah, kita telah belajar yang kita telah berjanji untuk sembah Dia sahaja, tidak sembah kepada yang lain, tidak menghambakan diri kepada yang lain. Kenapa kena sembah dan buat ibadat kepada Dia sahaja? Allah beritahu dalil dalam bahagian yang seterusnya. Dalam setiap Dakwa, mesti ada dalil.

[Nota: istilah 'dalil' saya akan ajar lain kali]


الَّذِي خَلَقَكُمْ

Kerana Dialah yang menjadikan kamu;

Dalil pertama yang diberikan adalah jenis ‘Dalil Aqli Anfusi 
– Iaitu Allah suruh lihat kepada diri kita sendiri. Allah sahaja yang boleh menjadikan kita. Kita kena sembah Allah sahaja, kerana makhluk lain tidak dapat cipta kita. Tidaklah patut, Allah yang jadikan kita, tapi kita sembah makhluk yang lain pula.


وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ

dan orang-orang yang sebelum kamu;

Dalil yang kedua, Allah sebut yang bukan kita sahaja yang Dia telah jadikan, tapi keturunan yang sebelum kita pun telah dijadikan oleh Allah. Semua sekali: bapa, datuk dan nenek kita semua sekali telah diciptakan oleh Allah. Sebab itu kita kena sembah Dia.


لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Mudah-mudahan kamu akan dapat taqwa.

Dalil-dalil ini diberi supaya kita boleh terima dan buat ibadat dan menghambakan diri kepada Allah dan semoga kita mendapat taqwa. Kita telah jelaskan makna taqwa sebelum ini. Iaitu sedar tentang Allah dan menjaga hukum yang Allah telah berikan kepada kita untuk dipatuhi.

Surah Baqarah: Ayat 22 
[Ini dalil lagi, bukan setakat Dia cipta kita sahaja]
الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الأَرضَ فِراشًا وَالسَّماءَ بِناءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزقًا لَكُم ۖ فَلا تَجعَلوا لِلَّهِ أَندادًا وَأَنتُم تَعلَمونَ
Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezeki untukmu; kerana itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui.


الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ

Dialah juga yang mencipta untuk kamu, bumi ini

Dan dalil ketiga, Allah juga yang jadikan bumi sebagai hamparan tempat tinggal buat kita. Sebagai tempat duduk dan tempat cari rezeki.

Ayat ini juga memberitahu bahawa bumi ini dijadikan ‘untuk’ kita gunakan. Segala macam perkara yang ada dalam dunia ini adalah dijadikan untuk kita. Maka, gunakanlah dengan sebaiknya mengikut undang-undang Allah. Kerana dunia dijadikan untuk kitalah, apabila telah sampai masa kita dimatikan dan dimasukkan ke alam akhirat, dunia ini akan dihancurkan kerana tujuan ianya dijadikan, telah tiada.

Macam support structure yang kita biasa lihat semasa bangunan sedang dibina. Bila bangunan dah siap, support structure itu akan dibuang, bukan?


فِرَاشًا
terhampar;

Allah jadikan bumi ini terhampar, supaya senang kita duduki. Kalau ianya semua berbukit bukau, kita pun susah nak tinggal.

Dan Allah jadikan ianya kukuh untuk kita boleh tinggal. Bayangkan, kalau bergegar sahaja bumi, rumah akan runtuh. Tak boleh bawa kereta dan sebagainya. Tak boleh buat apa-apa. Maka kenanglah nikmat dan jasa Allah kepada kita ini.

Jangan nikmat Allah pakai belaka, tapi buat syirik padaNya. Tak mengenang budi langsung.


وَالسَّمَاءَ بِنَاءً

Dan membuat langit sebagai satu binaan yang kukuh

Dan dalil keempat, Allah mengingatkan kita yang Dia juga yang jadikan langit. Langit adalah satu binaan yang kukuh dan luas. Kalau kita lihat kepada langit, tidak nampak langsung tanda kerosakan padanya. Tidak ada crack langsung macam kita selalu nampak di siling rumah kita. Kerana yang menjadikannya adalah Allah dan apa yang Allah ciptakan adalah hebat.


وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً

Dan menurunkan air hujan dari langit

Dan lihatlah air hujan yang Allah turunkan dari langit itu. Banyak ayat-ayat tentang hujan ada dalam Quran. Ianya benda biasa sahaja yang kita hari-hari boleh tengok. Ia hanya adalah nikmat besar sebenarnya kepada kita, tapi kadang-kadang kalau hujan, kita marah pula kepada hujan, sebab tak boleh nak main bola, jalan-jalan di taman dan sebagainya. Kita bukan marah hujan sebenarnya, tapi kita marah Allah lah tu, kerana Allah yang turunkan hujan kan? (Bukannya hujan turun sendiri). Apa nak jadi kalau kita marah Allah? Tak tahulah…boleh fikirkan sendiri rasanya.

Tapi kalau tidak hujan lama, kita komplen pula. Manusia sentiasa tidak puas. Bayangkan, kalau lama tidak hujan, apa akan jadi kepada cuaca, kepada taman, tanah dan sebagainya. Gersang dan tidak subur, bukan?
Ahhh, manusia memang susah untuk puas....


فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ
Dan Allah keluarkan dari hujan itu berbagai-bagai buahan sebagai rezeki kepada kamu;

Dengan air hujan yang Allah berikan itu, dapat menumbuhkan berbagai jenis tanaman termasuk buah buahan. Air satu jenis sahaja, tapi macam-macam jenis tanaman boleh tumbuh. Kerana ianya adalah ciptaan Allah. Kalau ciptaan kita, tidak sehebat itu. Sebagai contoh, ktia cipta minyak untuk kereta kita. Tapi ada berapa jenis minyak? Ada minyak untuk jalankan kereta, untuk brek, untuk enjin dan lain-lain. Itu minyak untuk kereta, untuk motosikal, minyak jenis lain, untuk kapal laut jenis lain, kapalterbang, mesin rumput, mesin itu dan ini, semua jenis minyak berlainan. Tapi Allah jadikan satu jenis air sahaja, semua tanaman boleh pakai. Hebat, bukan?


فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا
Jangan kamu jadikan bagi Allah itu, tandingan-tandingan;

Allah telah beri segala bukti tentang apa yang Dia telah lakukan untuk kita. Kalau Allah yang jadikan semua ini, sembahlah Allah sahaja dan kenapa nak sembah selain Dia?

Maksud jadikan 'tandingan' bagi Allah adalah: sepatutnya manusia sembah dan menghambakan diri kepada Allah sahaja. Tapi Allah kena bertanding pula dengan benda-benda lain seperti hawa nafsu, wang, Nabi, wali, malaikat dan sebagainya. Padahal segala benda itu tidak layak menjadi tandingan bagi Allah. Allah tidak ada tandingan.

Dan kalau nak bertanding, mestilah sama kedudukan bukan? Tentulah tidak ada mana-mana makhluk yang sama kedudukan dengan Allah.

Dalam bahasa mudah, mereka telah mensyirikkan Allah. Banyak manusia yang melakukan perkara syirik tanpa mereka sedari. Tanpa mereka sedari, mereka telah menjadikan tandingan bagi Allah. Dan Allah amat murka dalam hal itu.


وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Sedangkan kamu tahu;

Kamu sendiri tahu bahawa Allah tidak berkongsi di dalam penciptaan langit dan bumi. Semasa Allah cipta alam ini, Dia tidak ada sesiapa pun yang tolong Dia. Tapi kenapa kamu buat juga perkara-perkara syirik berkenaan Allah?  

Mungkin sekarang, anda semua yang baru pertama kali membaca ayat-ayat ini, tidak nampak manakah kesalahan syirik yang biasa dilakukan oleh manusia. In sha Allah, nanti kita akan berjumpa dengan ayat-ayat yang memperkatakan tentang syirik dan anda akan semakin jelas.

In sha Allah, kita akan buka satu persatu. Kena sabarlah yer 😃😃

Baik, kita berhenti di sini sahaja... sehingga berjumpa di lain waktu. Semoga terus kan pengajian selepas ini dengan UITO. Wassalam, ilal liqa'. Kita tutup kelas kita dengan Tasbih Kaffarah.

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Surah Baqarah - Ayat 19 Hingga 20


Assalamualaikum semua. Kita sambung dengan dua ayat surah Baqarah hari ni. Bismillah.

Surah Baqarah : Ayat 19
‎أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ

Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita, dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.

Ini pula ada perumpamaan kepada golongan kafir jahil – seperti golongan Munafikin dan Nasara, dan mereka yang bersifat seperti mereka.

Mari kita pecahkan dan tafsirkan satu persatu.

‎أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ

Atau seperti ditimpa dari langit air hujan;

Perkataan صَيِّبٍ bermaksud awan yang ada hujan di dalamnya. Dalam ayat ini, air hujan itu adalah isyarat kepada wahyu Allah. Awan yang sebegitu, tentunya tebal dan gelap sampaikan menutupi cahaya matahari. Hujan memang benda yang baik dan ditunggu-tunggu dan diharapkan oleh manusia kerana dengan adanya air hujan, tanah akan jadi subur, suasana pun jadi ceria. Bayangkan kalau lama tidak hujan, kita pun tak suka.

Tetapi sebelum air hujan itu turun, ada keadaan yang berlaku dahulu sebelum itu.


‎فِيهِ ظُلُمَاتٌ

Dalamnya ada kegelapan;

Apabila awan tebal, suasana pun jadi gelap. Yang dimaksudkan dengan ‘kegelapan’ adalah akidah syirik, amalan-amalan dan ilmu-ilmu salah yang mereka lakukan, diisyaratkan dalam ayat ini dalam bentuk 'kegelapan'.


وَرَعْدٌ
Dan guruh:

Bayangkan suasana ini, apabila guruh bergempita. Ianya amat menakutkan.
Ianya bermaksud ancaman-ancaman dalam Quran tentang orang-orang yang akidah salah, akan kekal dalam neraka dan lain-lain ancaman lagi.


وَبَرْقٌ
Dan kilat:

Kilat pula sabung menyabung. Kilat adalah dalam bentuk cahaya yang terang.
Ianya adalah isyarat kepada dalil-dalil daripada Quran dan hadis tentang kebenaran Islam, kerana ianya adalah dalam bentuk cahaya.

Begitulah keadaan alam ini pun. Sebelum turun hujan, mula-mulanya suasana gelap, selepas itu bunyi guruh, dan kemudian petir. Lepas petir barulah hujan akan turun.

Kegelapan adalah akidah syirik bidaah yang manusia buat. Maknanya, sebelum diberitahu mereka ajaran tauhid, kena beritahu apa akidah syirik mereka dahulu. Kena beritahu apakah kesalahan fahaman mereka. Memang manusia tidak suka diberitahu tentang kesalahan yang mereka telah lakukan, tapi ianya kena dilakukan. Kerana kalau tidak diberitahu, mereka tentu tidak akan tinggalkan.

Guruh pula adalah ancaman-ancaman tentang syirik kepada Allah dan bidaah yang mereka lakukan. Banyak amalan syirik dan bidaah yang masyarakat buat. Kita kena beritahu mereka.

Kilat pula cahaya yang menerangi, iaitu dalil-dalil dari Allah tentang pentingnya beriman penuh kepada Dia. Cahaya itu yang boleh menunjukkan jalan. Kalau cahaya tidak ada, jalan pun tidak nampak, lalu macam mana nak jalan? Maka kita kena berikan dalil kepada mereka.

Ianya adalah ‘hujah’ dan ‘bukti’ dari Allah tentang betapa jelasnya kesalahan dalam perbuatan dan fahaman syirik itu dan betapa nikmatnya tauhid. Ia menampakkan dengan jelas semua perkara, macam juga dengan kilat. Lihatlah bagaimana apabila kilat datang, semua akan cerah sahaja.

Semua itu adalah isyarat yang air hujan akan turun. Dan air hujan itu semua tahu, memberi manfaat dan memang ditunggu-tunggu oleh manusia – lebih-lebih lagi kalau orang Arab yang jarang dapat hujan. Jadi perumpamaan ini amat bermakna kepada mereka.

Tapi sebelum hujan turun, keadaan akan ada gelap, petir dan kilat akan datang dahulu. Semua orang tahu perkara ini. Dari dulu sampai sekarang, di negara mana pun mereka berada. Jadi, apabila perbandingan ini diberikan, semua boleh bayangkan. Ia turun dalam keadaan berat – sepertimana awan gelap, petir dan kilat. Tetapi walaupun ianya berat, tapi orang tahu yang ianya adalah nikmat.

Wahyu Qur’an begitulah juga. Mula-mula dengar, memang terasa hati, dan mungkin ada yang berat untuk terima pada awalnya, tapi ingatlah bahawa ianya adalah untuk kebaikan.


‎يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ

Mereka akan memasukkan jari-jari mereka ke dalam telinga-telinga mereka;

Tapi ada manusia yang tutup telinga mereka apabila mendengar guruh dan petir. Ini perumpamaan manusia yang menutup telinga mereka tidak mahu mendengar wahyu dibacakan kepada mereka.

Kenapa mereka tutup telinga mereka dengan jari mereka? Kerana mereka tidak mahu mendengar. Tapi ini bermakna, mata mereka sepatutnya nampak. Tapi mereka buat tak nampak.

Mereka sumbat telinga mereka dengan jari. Tapi, lubang telinga kecil, mana boleh masuk jari pun. Begitulah Allah nak tunjuk bagaimana mereka tak mahu sangat kepada wahyu Qur’an sampaikan kalau boleh, lima-lima jari mereka mereka nak masukkan dalam telinga! 


‎مِنَ الصَّوَاعِقِ

daripada mendengar guruh,

Mereka tidak mahu mendengar guruh itu; mereka tak mahu dengar ancaman dan dalil-dalil dari Quran dan Hadis. Mereka lebih rela berada dalam kegelapan dari mendapat cahaya. Mereka nak terus buat apa yang mereka dah biasa buat. Malas nak pening-pening. Malas nak belajar, malas, malas.....


‎حَذَرَ الْمَوْتِ

kerana takut mati;

Kenapa mereka tak mahu dengar? حَذَرَ المَوتِ ۚ – Kerana ‘takut mati’. Takkan sampai mati pula kalau belajar tauhid ni...tetapi pada mereka, kalau tinggalkan syirik, bidaah dan maksiat itu, bagai mati dah kepada mereka. Begitulah sayangnya mereka kepada apa yang mereka amalkan selama hari ini. Mereka rasa tak boleh nak amalkan apa yang diajar oleh agama. Berat kepada mereka itu, macam berat nak mati!

Selain dari itu, tafsir kedua adalah, memang orang-orang munafik itu juga takut mati. Mereka tidak mahu melalui cabaran yang perlu dilalui dalam perjuangan menegakkan Islam. Mereka tahu kalau mereka bersama dengan orang Islam, ada banyak cabaran dan antara cabarannya adalah berperang dan mungkin akan mati dalam peperangan itu. Maksudnya mereka tidak mahu berjihad di jalan Allah.

Kalau zaman sekarang...mereka rasa susah nak pegang agama ni, terutama kalau jalan sunnah. Bayangkan, sikit punya susah kalau nak kata tak boleh pergi majlis tahlil, kan?


‎وَاللَّه مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ

Dan Allah meliputi terhadap orang-orang kafir ini.

Tapi mereka bukan boleh pergi mana pun. وَاللَّهُ مُحيطٌ بِالكافِرينَAllah meliputi mereka – azab Allah akan kena juga kepada mereka walau ke mana pun mereka pergi. Allah akan mengepung mereka.

Dalam ayat ini, Allah memberitahu kita bahawa mereka itu kafir sebenarnya. Lihatlah perkataan kafir yang digunakan oleh Allah dalam hujung ayat ini. Ini kerana Allah tahu bahawa mereka itu kafir.


Surah Baqarah Ayat 20 : Ini adalah bandingan kedua kepada golongan Kafir Jahil itu.


يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ

Hampir-hampir kilat itu menyambar penglihatan mereka;

Apabila kilat menyambar, cahayanya yang terang akan menyinari seketika.⚡️

Ayat ini bermaksud, apabila Qur'an itu dibacakan kepada mereka, hampir-hampir hujah Qur’an itu memberi kesan kepada mereka. Hampir-hampir hujah Qur’an itu mereka nak terima kerana hujah itu memang dah benar dan tidak boleh ditolak oleh akal yang sihat.

Tapi orang munafik walaupun jelas macam mana pun, mereka tak mahu terima juga. Kerana mereka nak tolak juga kerana berat bagi mereka kalau mereka terima. Akhir sekali, mereka buat endah tak endah.


كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ

Setiap kali kilat itu menerangi mereka, mereka berjalan di dalamnya;

Sekali lagi, bayangkan keadaan terang yang disebabkan oleh kilat ⚡️ itu. Kalau keadaan gelap, jalan tak nampak, maka tak boleh nak berjalan takut langgar benda. Tapi bila kilat ada, nampaklah sekejap jalan.

Maka waktu itu mereka 🚶‍♀️berjalan sekejap, ikut cahaya yang ada itu.

‘Menyinari’ itu bermaksud apabila mereka nampak keuntungan dunia, yang disebabkan oleh agama, mereka akan ikut agama. Contohnya mereka boleh dapat duit zakat, harta ghanimah rampasan perang dan sebagainya. Apa-apa sahaja yang mereka boleh untung kalau ikut. Kalau orang politik, ada yang menggunakan agama untuk mendapatkan sokongan masyarakat.

Waktu itu, mereka pakailah hujah agama...


وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا

Dan apabila gelap menyelubungi mereka, mereka berdiri;

Tapi, apabila keadaan gelap balik, mereka berhenti berjalan balik. Mereka tengok apa kepentingan yang mereka boleh dapat lagi kalau ikut agama.

Maknanya, orang munafik ini, apabila nampak ada manfaat kepada mereka kalau mereka ikut Islam, mereka akan ikut. Tapi bila Islam tidak memberi faedah kepada mereka, mereka tidak mahu ikut. Apabila mereka lihat agama Islam itu menyusahkan mereka, mereka tak mahu nak ikut. Mereka ikut sekejap-sekejap sahaja.


وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ

Kalaulah Allah kehendaki,

Allah nak beritahu, Allah bolehlah sahaja nak buat, tapi kadang-kadang tidak semestinya Allah buat.

Apa yang Allah kata Dia boleh buat itu?


لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۚ

Nescaya Allah telah hilangkan pendengaran dan penglihatan mereka;

Allah boleh hilangkan pendengaran dan penglihatan mereka disebabkan oleh keengganan mereka menerima kebenaran sepenuhnya. Maksudnya Allah boleh sahaja nak hukum terus mereka.

Tapi Allah tak buat begitu kepada mereka. Allah biarkan sahaja mereka duduk dalam keadaan munafik mereka.

Nanti segala kesalahan yang mereka lakukan akan menjadi hujjah di akhirat kelak. Mereka telah dapat segalanya yang diperlukan untuk beriman. Mereka tak boleh jadikan alasan yang mereka di dunia dulu tak dengar ayat-ayat Qur'an dibacakan kepada mereka. Kerana dah ada pancaindera Allah beri, dah ada Quran dibacakan kepada mereka, dah ada orang nasihat dan ajar mereka. Apa alasan lagi dah? Tiada.

Allah juga tidak terus beri azab di dunia supaya mereka ada peluang untuk beriman.


إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Sesungguhnya Allah atas segala sesuatu itu berkuasa sungguh.

Walaupun Allah tak buat, tapi Allah sebut dalam ayat ini kerana hendak memberitahu yang Dia boleh buat إِنَّ اللَّهَ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ Dia Maha Berkuasa untuk melakukan apa sahaja. Dia tak buat itu, bukanlah kerana Dia tidak boleh buat.

Tapi, janganlah kerana Allah tidak buat, kita sangka Allah takkan buat. Kerana rahmat Allah memberi peluang kepada kita lah yang menyebabkan kita masih selamat lagi. Kalau nak kira dosa kita, entah berapa kali kita kena azab tak tahulah. 

Baik. Sekian pengisian tafsir dari saya.  


أَلَا لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُ ۚ وَٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَآ إِلَى ٱللَّهِ زُلْفَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِى مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَٰذِبٌ كَفَّارٌ
Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya", - sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).
[Az-Zumar - 3]

Barakallahu fiqum.

Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah..

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Surah Baqarah - Ayat 16 Hingga 18

Assalamualaikum, kita mulakan kelas kita dengan bacaan bismillah. Semoga Allah beri kefahaman kepada kita hendaknya... Ameen.


Surah Baqarah: Ayat 16
أُولٰئِكَ الَّذينَ اشتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالهُدىٰ فَما رَبِحَت تِجارَتُهُم وَما كانوا مُهتَدينَ

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.

أُولَٰئِكَ
Orang-orang yang bersifat begini,

Iaitu mereka yang bersifat munafik seperti yang disebut dalam ayat-ayat sebelum ni,


الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ

adalah orang-orang yang membeli kesesatan dengan jual petunjuk;

Ini adalah kerana mereka tukar hidayah dengan kesesatan. Bayangkan mereka ini telah jumpa Nabi (nikmat amat besar). Mereka dengar sendiri wahyu Allah dibacakan kepada mereka oleh mulut Nabi sendiri. Tapi mereka masih lagi tidak beriman. Pelik benar kesesatan mereka. Mereka ada peluang yang amat baik sekali kerana mereka bersama Nabi tapi mereka tidak mahu mengambil peluang itu. Mereka buang peluang keemasan mereka yang dapat duduk dengan Nabi dan duduk dengan para sahabat yang lain.

Ayat ini kata, mereka ‘beli’ kesesatan dengan ‘jual’ hidayah. Bukanlah ia maksudnya mereka dah dapat hidayah tapi tukar hidayah itu dengan kesesatan. Tapi sebenarnya yang dimaksudkan adalah mereka tukar peluang, tak ambil peluang yang mereka ada itu. Mereka tidak pernah ada hidayah sebenarnya.


فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ

Tidaklah untung perniagaan mereka

Kalau perniagaan jual beli, tentu kita nak ada untung, bukan? Tapi perniagaan jual beli mereka ini tidak menguntungkan tapi merugikan mereka. Mereka takkan untung sampai bila-bila. Semoga Allah selamatkan kita dari jadi seperti mereka.


‎وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ

Dan tidaklah mereka terpimpin. 

Mereka sangka mereka terpimpin, dapat hidayah, sudah baik, tapi Allah menafikan hal itu. Mereka tidak terpimpin langsung. Banyak ayat-ayat sebegini dalam Quran. Tentang mereka yang rasa mereka sudah pandai, sudah terpimpin, sudah beriman, tapi tidak sebenarnya. Semua kena diperiksa dengan ayat-ayat Quran. Selagi tidak belajar tafsir, tidak akan tahu mana yang salah. Kadang kita sahaja perasan yang kita dah OK, tapi sebenarnya tidak sama sekali.

Bayangkan, amat rugi sekali golongan munafik itu, dapat peluang belajar sendiri dengan Nabi, duduk melihat Nabi dan berkhidmat dengan Nabi, tapi mereka lepaskan peluang keemasan itu. Tidak ada lagi peluang itu lagi sekarang dan sampai bila-bila kerana tidak akan ada Nabi lagi dalam dunia ini lagi.

Kita pun janganlah lepaskan peluang apa-apa sahaja yang kita ada untuk belajar Qur’an. Belajar tafsir Qur’an ini adalah kewajipan dan kita kena ambil peluang untuk belajar. Kalau tidak ada guru di tempat kita, maka wajib untuk kita pergi mengembara ke tempat yang lain untuk belajar. Tapi kadang-kadang guru sudah datang ke tempat kita, sudah dekat dengan kita, ada juga yang tidak belajar.

Zaman sekarang, kita dimudahkan oleh Allah dalam menuntut ilmu. Boleh belajar dengan macam-macam media, antaranya boleh belajar di hujung jari sahaja, dalam Whatsapp/Telegram ini. Tinggal nak baca dan terlibat secara aktif sahaja. Ambillah peluang yang ada. Tak susah pun, bukan? Sambil duduk-duduk boleh belajar. Boleh baca bila ada masa yang lapang.

Tapi tetap belajar secara talaqqi (tadah kitab di hadapan guru) lebih baik lagi dari belajar dengan media ini. Carilah pengajian yang ada. Jangan bergantung terus kepada media sosial ini. Saya setuju ajar ini kerana saya berharap akan dapat menaikkan minat anda semua untuk belajar tafsir Qur’an dengan lebih mendalam. Dan untuk lebih mendalam, kena juga pergi belajar dan menuntut di hadapan guru. Jadikan media sosial ini sebagai pemangkin untuk belajar; dan kepada yang telah belajar, ia menjadi tempat untuk muzakarah, ingatkan kembali ayat-ayat yang telah belajar.

Kenanglah bagaimana orang-orang terdahulu dari kita terpaksa mengembara beribu-ribu batu untuk belajar seperti Imam Bukhari dan banyak lagi ulama-ulama lain. Mereka pula belajar dalam keadaan susah dan payah. Ada perawi Sahih Bukhari yang kerana tidak ada wang, terpaksa menjual baju yang dipakainya…. Allahu akbar! Membaca kisah-kisah mereka, saya kadang-kadang termanggu sendirian.

Percuma jer pun, tak perlu bayar. Dan memang pengajaran yang berteraskan sunnah adalah percuma. Kerana mereka yang tahu, wajib mengajar sampaikan ilmu, dan yang tidak tahu pula, wajib belajar. Tapi kalau pembelajaran itu kena bayar, bagaimana pula dengan mereka yang tidak ada duit? Tentunya itu menyekat pembelajaran seseorang. Takkan agama Islam membenarkan orang miskin tidak belajar? Bukankah agama Allah ini adil? Takkan yang kaya sahaja boleh belajar, tapi yang miskin terus berada dalam kejahilan?

Kita jangan malu dalam menuntut ilmu. Jangan malu untuk bertanya. Dalam Sahih Bukhari, Kitab Ilmu, Bab ‘Malu Dalam Menuntut Ilmu’, Imam Bukhari membawakan satu hadis tentang wanita Ansar.
‎127 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَامٍ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زَيْنَبَ ابْنَةِ أُمِّ سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ جَاءَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي مِنْ الْحَقِّ فَهَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غُسْلٍ إِذَا احْتَلَمَتْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَأَتْ الْمَاءَ فَغَطَّتْ أُمُّ سَلَمَةَ تَعْنِي وَجْهَهَا وَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَتَحْتَلِمُ الْمَرْأَةُ قَالَ نَعَمْ تَرِبَتْ يَمِينُكِ فَبِمَ يُشْبِهُهَا وَلَدُهَا
127. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Mu’awiyah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam bin ‘Urwah dari Bapaknya dari Zainab puteri Ummu Salamah, dari Ummu Salamah ia berkata, “Ummu Sulaim datang menemui Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah tidak malu menyatakan perkara benar. Apakah bagi wanita wajib mandi jika ia bermimpi (bermimpi melakukan hubungan seks)?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Ya, jika dia melihat air (terkeluar air mani dari farajnya).” Ummu Salamah lalu menutupi wajahnya seraya bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah seorang wanita juga bermimpi?” Beliau menjawab: “Ya. Ah! Teruklah engkau, jika tidak, bagaimana anaknya menyerupainya??”

Lihat bagaimana Islam tidak menganjurkan malu dalam menuntut ilmu. Malu memang molek, tapi bukan malu dalam menuntut ilmu. Kerana kalau malu, terus jadi jahil. Jadi jangan malu bertanya.

Maka, teruskan belajar, jangan putus asa. Kena bersabar dalam belajar. Dan kena tahan. Kerana kita belajar ayat-ayat Allah. Ianya mengandungi banyak teguran, peringatan. Memang ada ayat-ayat yang menegur perbuatan salah kita. Kadang-kadang kita akan jumpa ayat yang sebijik kena batang hidung kita. Macam ayat itu ditujukan khas sahaja kepada kita sahaja. Dalam keadaan macam itu, ingatlah bahawa itu adalah nasihat dan teguran dari Allah. Jangan lawan dan marah pula. Ambillah teguran itu sebagai teguran membina, untuk membetulkan fahaman kita. Jangan kata awak, saya pun kena juga. 😅😊


Surah Baqarah : Ayat ke 17
Sekarang kita akan lihat satu perumpamaan. Allah beri ayat-ayat bandingan atau perumpamaan supaya lebih jelas apa yang hendak disampaikan. Ini dipanggil ‘Ilmu Bayan’ supaya jelas kepada manusia yang membaca dan belajar Quran. Manusia memang mudah faham kalau ada perbandingan dan Allah gunakan banyak sekali perbandingan dalam Qur’an.

Ayat 17-18 adalah ayat bandingan tentang orang Musyrikin dan Yahudi iaitu mereka yang jenis ‘kafir degil’.
Dan ayat 19-20 pula adalah ayat bandingan untuk mereka yang ‘kafir jahil’ iaitu Munafikin dan Nasara. (Masih ingat lagi kelas kita tentang perbezaan Kafir Degil dan Kafir Jahil?)

Pengkelasan ini adalah hasil dari penelitian ulama tafsir setelah mengkaji ayat-ayat Qur’an. Cuma tidaklah ada kesepakatan antara ulama tentang siapakah yang dimaksudkan kerana pemahaman ulama pun berbeza-beza. Alhamdulillah dengan hasil usaha mereka, kita dapat faham Qur’an ini, asalkan kita mahu belajar sahaja.

‎مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ

Perbandingan hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).

مَثَلُهُمْ
Bandingan mereka itu

Iaitu contoh orang yang Kafir Degil ini,


‎كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا

Seperti satu orang yang menyalakan api;

Ayat ini adalah dalam bentuk perumpamaan. Jadi kena bayangkan situasi ini dengan menggunakan imaginasi. Bayangkan ada seorang lelaki yang menyalakan unggun api. ‘Orang’ yang menyalakan api itu adalah isyarat kepada Nabi Muhammad.

Lafaz نارًا – ‘Api’ yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah ‘ayat-ayat Qur’an’ kerana sebagaimana api menerangi kegelapan, cahaya Qur’an juga menerangi kegelapan syirik. Dengan ayat-ayat Qur’an dapat mengeluarkan manusia dari kegelapan syirik. Seperti firman Allah dalam Ibrahim:1

‎الر ۚ كِتابٌ أَنزَلناهُ إِلَيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ بِإِذنِ رَبِّهِم إِلىٰ صِراطِ العَزيزِ الحَميدِ

Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.


‎فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ

apabila ia menerangi yang di sekelilingnya

Allah memberikan perumpamaan dalam bentuk visual. Bayangkan satu keadaan dimana seorang lelaki menyalakan unggun api di malam hari dan di sekelilingnya ada beberapa orang lelaki. Kerana ada unggun api itu, maka keadaan jadi terang benderang.

Lelaki-lelaki’ yang dimaksudkan itu adalah mereka yang jenis ‘kafir degil’. Iaitu musyrikin Arab Mekah. Dan kerana surah Baqarah ini adalah surah Madaniyyah, maka ia juga merujuk kepada golongan kafir degil yang satu lagi yang ada di Madinah: Golongan Yahudi.
Jadi ia boleh jadi kedua-dua golongan itu dan mereka yang berperangai seperti mereka. Ada ramai dari kalangan masyarakat kita yang setelah dibacakan tafsir Qur’an masih tolak juga kerana degil. Samalah tu.


‎ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ

Allah tarik dan hilangkan cahaya dari mereka

Allah tarik cahaya itu dari mereka. Sepatutnya mereka dapat cahaya itu, tapi Allah tarik dari mereka disebabkan oleh kedegilan mereka. Kerana hati mereka menolaknya. Dah ada peluang, tapi mereka tinggalkan sahaja.

Beginilah perbandingan yang diberikan oleh Allah supaya kita boleh faham. Kerana ada orang yang akan faham apabila diberikan penerangan dalam bentuk perbandingan. Inilah cara Qur’an menjelaskan agama kepada manusia.


‎وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ

Dan Allah membiarkan mereka dalam kegelapan;

Apabila Allah tarik cahaya wahyu itu dari mereka, kesan kepada mereka adalah mereka terbiar dalam kegelapan. Dan kegelapan itu adalah syirik kufur.


‎لَا يُبْصِرُونَ

Dan mereka tidak dapat melihat;

Mereka tidak dapat melihat bahawasanya mereka sedang duduk dalam syirik kufur. Bila kita cerita kepada mereka tentang syirik kufur, mereka tidak faham. Kerana mereka tidak dapat melihat kebenaran lagi dah. Allah dah tutup cahaya dari mereka. Dan bukankah untuk melihat, kita memerlukan cahaya?


Ayat ke 18: Bagaimanakah keadaan mereka?

‎صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ

Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

صُمٌّ
Pekak

Telinga mereka masih boleh lagi mendengar, tapi mereka tidak boleh ‘mendengar’ kebenaran. Kalau orang cerita tentang agama, mereka tak suka nak dengar, tak faham apa yang diperkatakan. Ada kan kita jumpa orang macam ni…kita cakap tapi dia macam tak dengar sahaja. Muka ‘blur’ sahaja. 🙉


بُكْمٌ
Bisu

Mereka ada mulut dan boleh bercakap tapi mereka tidak bercakap tentang kebenaran.

Mereka nak minta diberi kefahaman pun sudah tidak boleh lagi kerana mereka telah jadi ‘bisu’. Mereka buat senyap sahaja. Mereka tidak faham tentang agama, tapi mereka pun tidak tanya kepada orang yang tahu – berat mulut. 🙊

عُمْيٌ
Buta;

Mata mereka masih boleh nampak lagi dari segi fizikal, tapi mereka tidak boleh nampak kebenaran. 🙈

Ketiga-tiga perkara di atas adalah cara untuk mendapatkan ilmu agama (dengar, tanya, lihat). Oleh itu, ketiga-tiga cara untuk mendapat ilmu telah dihilangkan dari mereka. Kalau hilang satu atau dua, sekurang-kurangnya mereka ada lagi deria untuk mendapat maklumat. Tapi apabila Allah telah hilangkan ketiga-tiganya, mereka tidak ada harapan lagi.

Begitulah perumpamaan kepada mereka yang kafir degil. Mereka tidak akan dapat menerima kebenaran lagi. Hati mereka telah ‘dikunci mati’ dari terima kebenaran agama. Peluang untuk mendapat hidayah telah ditarik dari mereka.


‎فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ

Dan mereka sekali-kali tidak dapat kembali;

Mereka tidak akan dapat kembali kepada jalan tauhid. Kerana mereka telah kehilangan tiga-tiga pancaindera itu, mereka tidak ada peluang lagi dah. Mereka tidak ada cara nak minta tolong dah. Mereka tidak dapat kembali ke jalan tauhid yang dibawa oleh Nabi. Mulanya mereka dah ada peluang kerana Nabi ada bersama-sama mereka, tapi apabila mereka telah tenggelam dalam lembah menolak kebenaran, mereka tidak ada peluang lagi dah.

Mereka hilang peluang itu kerana mereka telah sampai kepada tahap kafir ‘Peringkat Keempat’. Iaitu apabila Allah sudah kunci mati hati mereka dari kebenaran.

Kita kena ingat perkara ini kerana kalau tidak, kita akan salahkan Allah atas kesesatan orang itu. Padahal bukanlah Allah terus kunci mati harinya melainkan telah diberikan peluang berkali-kali.


AlhamduliLah.. Syukran jazilan kelas live kita dengan perkongsian ayat ke-16 hingga ke-18 surah Al-Baqarah telah pun berakhir.

Justeru itu sesiapa yang hendak mengikut jalan Nabi SAW  hendaklah memberi tumpuan kepada usaha belajar al-Qur'an, memahaminya, mengamalkannya, mengajarnya, menyebarkannya dan bersabar menempuh jalannya sehingga kembali menemui Allah.

Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah....

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Surah Baqarah - Ayat 13 Hingga 15

Ustaz Azlizan Nueq

Assalamualaikum. Mari kita sambung kelas kita dalam Surah Baqarah ini. Bismillah.

Baqarah Ayat 13:
‎وَإِذا قيلَ لَهُم آمِنوا كَما آمَنَ النّاسُ قالوا أَنُؤمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ ۗ أَلا إِنَّهُم هُمُ السُّفَهاءُ وَلٰكِن لا يَعلَمونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman”. Mereka menjawab: “Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?” Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui.

Mari kita tafsir satu persatu, kita pecahkan: 


‎وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ
Dan apabila dikatakan kepada mereka:

Nasihat diberikan kepada mereka lagi. Ada orang yang menjalankan tugas mereka untuk memberi peringatan kepada orang lain. Begitulah, kita pun kena jalankan tugas kita dengan memberi peringatan dan menegur mereka yang buat kesalahan. Jangan tengok sahaja, kerana kalau tengok sahaja, mereka yang buat salah itu mungkin tidak tahu yang mereka buat salah (sebab tidak ada orang tegur, aku ingat betullah apa yang aku buat ni…)


آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ
Berimanlah kamu sepertimana berimannya manusia;

Nasihat diberikan lagi kepada mereka, supaya duduk dengan Nabi sahaja. Perkataan ‘النَّاسُ’ yang dimaksudkan adalah para sahabat Nabi yang mukmin, yang benar-benar beriman. Tak perlu nak belajar Taurat atau Injil lagi. Tak perlu nak pergi kepada pendita Yahudi dan ambil ilmu dari mereka lagi. Mereka dinasihati untuk ikut macam para sahabat Nabi yang setia. Sahabat yang setia dan beriman itu duduk belajar dengan Nabi sahaja. Iaitu mereka ambil ilmu yang benar sahaja.

'Mereka' yang dimaksudkan adalah orang-orang munafik itu.

Begitu juga dengan orang yang hendak terima sunnah. Tak perlu lagi nak pergi belajar dengan guru-guru yang mengajar tanpa mengikut ajaran Sunnah. Jangan pergi lagi kepada guru yang mengajar bidaah. 

Guru sunnah banyak dah sekarang, kenapa nak pergi lagi kepada mereka yang belum tentu mengajar dari Quran dan Sunnah? Bukan semua mereka cakap itu salah, tapi pandaikah kita nak tapis mana benar dan mana salah? Kan senang kalau kita terus kepada ustaz yang sunnah sahaja?


قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ
Mereka jawab: patutkah kami beriman sepertimana berimannya orang yang bodoh-bodoh itu?

Apabila mereka diberi nasihat sebegitu, puak-puak Munafik itu menjawap: puak yang duduk dengan Muhammad sahaja itu jenis orang yang bodoh. Kami ini sudah biasa mengaji dengan puak Yahudi. Kami belajar dengan orang yang tahu baca Kitab – Nabi Muhammad itu tidak tahu pun baca kitab. Lihatlah bagaimana orang kampung dia (Mekah) sampai halau dia, bukan?

Mereka pandang rendah pada Nabi Muhammad; mereka pun melihat sahabat Nabi yang taat dengan Nabi itu pun jenis tidak pandai, tak pandai cari harta macam orang Yahudi. Orang Yahudi pula kaya raya, pandai berniaga dan sebagainya.

Kumpulan munafik itu juga mengatakan orang-orang Muhajirin yang telah berpindah dari Mekah itu bodoh-bodoh belaka. Mereka kata Muhajirin itu bodoh kerana meninggalkan segala apa yang mereka ada semasa di Mekah dulu. Jadi mereka tidak mahu bersama dengan orang-orang yang mereka kata bodoh itu.


Zaman sekarang pun ada juga orang sebegini. Apabila kita ajak mereka untuk belajar sepertimana orang-orang yang dah belajar Quran dan Sunnah, mereka akan kata mereka yang belajar Quran dan Sunnah itu tidak pandai. Mereka akan suruh kita belajar lagi. Mereka akan kata kita tak habis belajar lagi, sebab tak jumpa lagi macam apa yang mereka jumpa. Mereka rasa mereka dah pandai dah kerana mereka telah belajar dengan banyak guru dan banyak kitab-kitab karangan manusia yang mereka dah baca. Padahal mereka tidak sedar bahawa yang mereka belajar itu adalah ilmu yang salah kerana tidak berdasarkan Quran dan sunnah. Kitab yang mereka rujuk itu adalah kitab karangan manusia yang menggunakan akal sahaja dan ilmu khayalan.


أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ
Ketahuilah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh

Lihatlah… Allah sendiri kata mereka lah yang bodoh sebenarnya. Bukannya sahabat Nabi yang bodoh, tapi golongan munafik itu. Tapi mereka tak sedar diri.


‎وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
tapi mereka tidak tahu;

Mereka tak sedar bahawasanya merekalah yang tidak berilmu. Walaupun orang-orang Munafik itu kata pengikut-pengikut Nabi itu bodoh, tapi sebenarnya merekalah yang bodoh, iaitu bodoh dan jahil dalam hal agama. Quran yang dah confirm benar pun mereka tak mahu belajar. Mereka tak boleh bezakan manakah nafsu dan mana satu yang wahyu. Yang mereka kejar adalah nafsu, bukannya wahyu.

Ketahuilah, apa-apa sahaja dalil yang bukan diambil dari Quran dan Sunnah, itu adalah ‘dalil nafsu’.

Mereka tak tahu perkara-perkara yang benar, kerana kalau hendak tahu, kena belajar. Tapi mereka tak mahu belajar. Inilah yang payah. Mereka tidak tahu, tapi mengaku pandai. Kalau orang yang mengaku bodoh, mengaku tak tahu… senang kita nak ajar dia. Tapi kalau orang yang tak tahu, tapi dia ingat dia tahu, macam mana nak ajar orang macam itu? Dalam bahasa Arab, ini dipanggil jahil murakkab – double jahil – sudahlah dia jahil tapi dia tidak tahu dia jahil… memang susah diajar.

Maka, kita kena kembangkan keinginan untuk belajar. Kerana ada guru-guru yang mengajar, mereka ajar anak murid mereka jadi bodoh. Antaranya, mereka larang anak murid dari bertanya. Awal-awal lagi, mereka akan beritahu kepada anak murid, kalau banyak bertanya, itu tanda lemah iman. Maka, anak murid tidak berani lah nak bertanya selepas itu – apa guru cakap, mereka terima sahaja. Walaupun kadang-kadang tidak masuk akal dari mula lagi dah.

Memang mereka tak berani tanya dah..apa yang guru itu cakap, mereka yer kan sahaja…kadang-kadang kalau ada yang berani tanya, kena marah pula. Sedangkan Nabi pernah bersabda:

فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ
Ertinya: Sesungguhnya ubat kepada kejahilan adalah bertanya (kerana kejahilan itu seumpama penyakit) 
[Sunan Abu Dawud, Sunan Ibn Majah & Musnad Ahmad]

Betullah kata Imam Syafie: “Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu”.

Semoga anda semua dapat meneruskan pembelajaran dan mempunyai fikiran yang kritis. Jangan takut mempersoalkan apa yang disampaikan oleh guru. Kalau tidak faham, kena tanya. Jangan takut untuk bertanya. There is no stupid question. Jangan terus duduk dalam kejahilan. Kena cuba fahamkan seboleh mungkin tentang agama. Agama Islam ini mudah sebenarnya, tidak perlu belok-belok. Tapi kena usaha untuk tambah ilmu.

Doa kepada Allah untuk memberikan kita ilmu yang benar dan tunjuk manakah yang betul: kata ustaz inikah atau kata ustaz yang itu? Supaya Allah sendiri yang pimpin kita.


Ayat 14: 
وَإِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنوا قالوا آمَنّا وَإِذا خَلَوا إِلىٰ شَياطينِهِم قالوا إِنّا مَعَكُم إِنَّما نَحنُ مُستَهزِئونَ
Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: “Kami beriman”, dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:” Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok”.

وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا
Apabila mereka berjumpa dengan orang beriman;

Iaitu apabila mereka berjumpa sahabat-sahabat Nabi.

قَالُوا آمَنَّا
Mereka berkata: “Kami beriman”;

Kenapa sibuk nak kata mereka beriman? Kerana mereka tahu mereka salah, oleh itu mereka cepat-cepat kata bahawa mereka sebenarnya beriman. Macam anak kita yang sudah bersalah… belum kita kata apa-apa, mereka akan kata ‘bukan salah adikkkk…” Tapi Allah telah beritahu dalam ayat sebelum ini yang mereka tidak beriman sebenarnya. Dan kita pun telah belajar bagaimana mereka jadi ‘spy’ kepada golongan Yahudi itu – apa yang Nabi Muhammad ajar, mereka akan beritahu kepada orang Yahudi. Mereka geng dan kamceng lagi dengan orang Yahudi itu.

Mungkin timbul persoalan: Kenapakah agaknya golongan Munafik itu tidak terus sahaja tinggalkan Nabi dan para sahabat yang beriman? Atau, kenapa tidak mengaku sahaja yang mereka itu bukan orang Islam? Bukankah senang kalau begitu?

Golongan munafik itu tidak terus mengaku kafir dan duduk terus sebelah pihak Yahudi kerana kalau mereka mengaku kafir, mereka akan dihukum bunuh. Itu adalah hukum hudud – mereka yang murtad akan dihukum bunuh. Oleh itu, mereka tidak berani nak mengaku kafir terus. Jadi, di depan Nabi dan para sahabat, mereka berlakon mereka beriman. Jadi, hidup mereka susah sebenarnya. Bila duduk dengan para sahabat yang beriman, mereka kata mereka beriman juga. Mereka hidup berpura-pura.


وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ
Dan apabila mereka berpaling pergi kepada syaitan-syaitan mereka;

Iaitu yang dimaksudkan tok guru-tok guru mereka dari kalangan Pendita Yahudi itu,


قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ
Mereka berkata: Kami sebenarnya bersama kamu;

Tapi bila mereka pergi kepada ‘syaitan-syaitan’ mereka, mereka kata lain pula. Mereka beritahu kepada puak-puak Yahudi itu yang hati mereka bersama puak Yahudi itu.

Lihatlah bagaimana Allah gelar ketua-ketua puak Yahudi itu sebagai ‘syaitan’ – kerana sifat syaitan itu perosak agama. Yang dimaksud ‘syaitan’ dalam ayat ini adalah ulama-ulama yahudi dan pembesar-pembesar mereka.

Hati golongan Munafik sebenarnya bersama puak Yahudi itu, walaupun tubuh badan mereka bersama Nabi Muhammad dan para sahabat yang mukmin. Mereka terpaksa menipu kerana kalau tak tunjuk yang mereka sokong Nabi Muhammad.

Lihatlah bagaimana Allah gelar tempat rujukan mereka itu ‘syaitan’. Ini juga adalah satu dalil bahawa ‘syaitan’ itu bukan dari golongan jin sahaja. Lihatlah bagaimana Allah gelar pemuka-pemuda Yahudi itu sebagai ‘syaitan’ sedangkan mereka itu manusia. Ini adalah kerana ‘syaitan’ adalah satu ‘sifat’. Kalau sifat menjauhkan orang dari agama, itu dipanggil syaitan, samada dari kalangan jin atau manusia.

Mereka nak tunggu tengok mana yang lebih menguntungkan mereka untuk dijadikan sebagai kawan. Ini tidak boleh. Kita tidak boleh menjadikan orang kafir sebagai teman rapat kita. Teman rapat adalah orang yang kita berkongsi rahsia dengan mereka. Mana boleh berkongsi rahsia dengan orang kafir.

Kita selalu sebut munafik. Tapi dari manakah datang kalimah 'munafik' itu?

Perkataan ‘munafiq’ itu adalah dari lafaz ‘nafaqa’ yang bermaksud ‘lubang biawak’ dalam bahasa Arab. Biawak di Tanah Arab akan buat dua lubang dalam tanah. Jadi, kalau ada binatang lain kejar masuk satu lubang, mereka akan lari dari lubang yang lagi satu. Begitulah juga munafik ini. Mereka masuk Islam dari satu lubang dan keluar dari lubang yang lain. Satu lubang mereka masuk Islam, dan satu lubang lagi mereka keluar untuk berjumpa dengan kawan mereka dari golongan kafir.


إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
Sebenarnya kami hendak mengejek-ngejek mereka sahaja;

Mereka kata yang mereka hanya memperlekeh orang-orang beriman itu dengan menipu kata mereka beriman. Mereka mempersendakan mereka yang beriman. Dan mereka hendak memperdayakan puak-puak yang beriman.

Tapi di dunia lagi Allah telah malukan mereka. Dua-dua pihak tak percaya kepada mereka. Orang beriman tidak percayakan mereka, orang Yahudi pun tidak percayakan mereka. Kerana mereka tahu yang puak Munafik itu talam dua muka sahaja.


Ayat 15 :
اَللّٰهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِيْ طُغْيَا نِهِمْ يَعْمَهُوْنَ
Inilah balasan yang dikenakan kepada mereka. Apa mereka sangka mereka boleh lepas begitu sahaja?

اللَّهُ يَستَهزِئُ بِهِم وَيَمُدُّهُم في طُغيانِهِم يَعمَهونَ
Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka

اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ
Allahlah yang memperolok-olokkan mereka

Allah jawap dalam ayat ini yang Allahlah yang memperbodohkan munafik itu. Mereka hendak mempersendakan dan memperbodohkan orang-orang Mukmin, tapi Allah kata Dia yang mempersendakan mereka.

Allah tidak terus azab mereka di dunia, jadi mereka nampak macam mereka selamat sahaja menipu orang beriman, tapi Allah olok-olok sahaja bagi mereka nampak macam mereka selamat, tapi nanti di akhirat, mereka akan dikenakan dengan azab.


وَيَمُدُّهُمْ
Dan Allah membiarkan mereka

Allah biarkan mereka buat apa yang mereka nak buat. Allah tak halang pun.

Kalimah ‘مُدُّ’ bermaksud ‘memanjangkan’. Maknanya biarkan sahaja. Sebab nak tengok. Macam kita dah tahu dalam pejabat kita ada seorang yang kaki curi. Kita pun biarkan sahaja nak tengok apa dia nak buat kalau kita letak duit sana sikit, sini sikit….


فِي طُغْيَانِهِمْ
Dalam kesesatan mereka

Allah biarkan mereka jadi bodoh. Allah biarkan mereka dalam kesesatan wahyu supaya tak faham wahyu dan buta hati. Kenapa teruk sekali mereka kena dengan Allah? Kerana mereka adalah musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, api dalam sekam. Mereka ini lebih bahaya dari musuh yang nyata kerana musuh yang nyata, kita tahu mereka musuh, dan kita dah tahu nak berurusan dengan mereka. Tapi kalau musuh dalam selimut, macam mana?


يَعْمَهُونَ
Mereka kebingungan

Mereka jadi bodoh kebingungan kerana buta hati. Allah akan memberi peluang kepada mereka untuk berbuat kerosakan supaya mereka nanti akan dimasukkan ke dalam neraka yang paling dalam. Semakin banyak mereka buat kesalahan, semakin banyak nanti yang mereka akan kena azab nanti. Allah biar mereka kumpul dosa kerana Allah akan azab mereka cukup-cukup nanti.

إِنَّ ٱلْمُنَٰفِقِينَ يُخَٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَهُوَ خَٰدِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوٓا۟ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ قَامُوا۟ كُسَالَىٰ يُرَآءُونَ ٱلنَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ ٱللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).
[An-Nisa' - 142]


Baik, saya kira cukup setakat ini dari saya. 
Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah....

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته