Surah Baqarah: Ayat 16
أُولٰئِكَ الَّذينَ اشتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالهُدىٰ فَما رَبِحَت تِجارَتُهُم وَما كانوا مُهتَدينَ
Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.
أُولَٰئِكَ
Orang-orang yang bersifat begini,
Iaitu mereka yang bersifat munafik seperti yang disebut dalam ayat-ayat sebelum ni,
الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ
adalah orang-orang yang membeli kesesatan dengan jual petunjuk;
Ini adalah kerana mereka tukar hidayah dengan kesesatan. Bayangkan mereka ini telah jumpa Nabi (nikmat amat besar). Mereka dengar sendiri wahyu Allah dibacakan kepada mereka oleh mulut Nabi sendiri. Tapi mereka masih lagi tidak beriman. Pelik benar kesesatan mereka. Mereka ada peluang yang amat baik sekali kerana mereka bersama Nabi tapi mereka tidak mahu mengambil peluang itu. Mereka buang peluang keemasan mereka yang dapat duduk dengan Nabi dan duduk dengan para sahabat yang lain.
Ayat ini kata, mereka ‘beli’ kesesatan dengan ‘jual’ hidayah. Bukanlah ia maksudnya mereka dah dapat hidayah tapi tukar hidayah itu dengan kesesatan. Tapi sebenarnya yang dimaksudkan adalah mereka tukar peluang, tak ambil peluang yang mereka ada itu. Mereka tidak pernah ada hidayah sebenarnya.
فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ
Tidaklah untung perniagaan mereka
Kalau perniagaan jual beli, tentu kita nak ada untung, bukan? Tapi perniagaan jual beli mereka ini tidak menguntungkan tapi merugikan mereka. Mereka takkan untung sampai bila-bila. Semoga Allah selamatkan kita dari jadi seperti mereka.
وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
Dan tidaklah mereka terpimpin.
Mereka sangka mereka terpimpin, dapat hidayah, sudah baik, tapi Allah menafikan hal itu. Mereka tidak terpimpin langsung. Banyak ayat-ayat sebegini dalam Quran. Tentang mereka yang rasa mereka sudah pandai, sudah terpimpin, sudah beriman, tapi tidak sebenarnya. Semua kena diperiksa dengan ayat-ayat Quran. Selagi tidak belajar tafsir, tidak akan tahu mana yang salah. Kadang kita sahaja perasan yang kita dah OK, tapi sebenarnya tidak sama sekali.
Bayangkan, amat rugi sekali golongan munafik itu, dapat peluang belajar sendiri dengan Nabi, duduk melihat Nabi dan berkhidmat dengan Nabi, tapi mereka lepaskan peluang keemasan itu. Tidak ada lagi peluang itu lagi sekarang dan sampai bila-bila kerana tidak akan ada Nabi lagi dalam dunia ini lagi.
Kita pun janganlah lepaskan peluang apa-apa sahaja yang kita ada untuk belajar Qur’an. Belajar tafsir Qur’an ini adalah kewajipan dan kita kena ambil peluang untuk belajar. Kalau tidak ada guru di tempat kita, maka wajib untuk kita pergi mengembara ke tempat yang lain untuk belajar. Tapi kadang-kadang guru sudah datang ke tempat kita, sudah dekat dengan kita, ada juga yang tidak belajar.
Zaman sekarang, kita dimudahkan oleh Allah dalam menuntut ilmu. Boleh belajar dengan macam-macam media, antaranya boleh belajar di hujung jari sahaja, dalam Whatsapp/Telegram ini. Tinggal nak baca dan terlibat secara aktif sahaja. Ambillah peluang yang ada. Tak susah pun, bukan? Sambil duduk-duduk boleh belajar. Boleh baca bila ada masa yang lapang.
Tapi tetap belajar secara talaqqi (tadah kitab di hadapan guru) lebih baik lagi dari belajar dengan media ini. Carilah pengajian yang ada. Jangan bergantung terus kepada media sosial ini. Saya setuju ajar ini kerana saya berharap akan dapat menaikkan minat anda semua untuk belajar tafsir Qur’an dengan lebih mendalam. Dan untuk lebih mendalam, kena juga pergi belajar dan menuntut di hadapan guru. Jadikan media sosial ini sebagai pemangkin untuk belajar; dan kepada yang telah belajar, ia menjadi tempat untuk muzakarah, ingatkan kembali ayat-ayat yang telah belajar.
Kenanglah bagaimana orang-orang terdahulu dari kita terpaksa mengembara beribu-ribu batu untuk belajar seperti Imam Bukhari dan banyak lagi ulama-ulama lain. Mereka pula belajar dalam keadaan susah dan payah. Ada perawi Sahih Bukhari yang kerana tidak ada wang, terpaksa menjual baju yang dipakainya…. Allahu akbar! Membaca kisah-kisah mereka, saya kadang-kadang termanggu sendirian.
Percuma jer pun, tak perlu bayar. Dan memang pengajaran yang berteraskan sunnah adalah percuma. Kerana mereka yang tahu, wajib mengajar sampaikan ilmu, dan yang tidak tahu pula, wajib belajar. Tapi kalau pembelajaran itu kena bayar, bagaimana pula dengan mereka yang tidak ada duit? Tentunya itu menyekat pembelajaran seseorang. Takkan agama Islam membenarkan orang miskin tidak belajar? Bukankah agama Allah ini adil? Takkan yang kaya sahaja boleh belajar, tapi yang miskin terus berada dalam kejahilan?
Kita jangan malu dalam menuntut ilmu. Jangan malu untuk bertanya. Dalam Sahih Bukhari, Kitab Ilmu, Bab ‘Malu Dalam Menuntut Ilmu’, Imam Bukhari membawakan satu hadis tentang wanita Ansar.
127 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَامٍ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زَيْنَبَ ابْنَةِ أُمِّ سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ جَاءَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي مِنْ الْحَقِّ فَهَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غُسْلٍ إِذَا احْتَلَمَتْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَأَتْ الْمَاءَ فَغَطَّتْ أُمُّ سَلَمَةَ تَعْنِي وَجْهَهَا وَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَتَحْتَلِمُ الْمَرْأَةُ قَالَ نَعَمْ تَرِبَتْ يَمِينُكِ فَبِمَ يُشْبِهُهَا وَلَدُهَا
127. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Mu’awiyah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam bin ‘Urwah dari Bapaknya dari Zainab puteri Ummu Salamah, dari Ummu Salamah ia berkata, “Ummu Sulaim datang menemui Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah tidak malu menyatakan perkara benar. Apakah bagi wanita wajib mandi jika ia bermimpi (bermimpi melakukan hubungan seks)?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Ya, jika dia melihat air (terkeluar air mani dari farajnya).” Ummu Salamah lalu menutupi wajahnya seraya bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah seorang wanita juga bermimpi?” Beliau menjawab: “Ya. Ah! Teruklah engkau, jika tidak, bagaimana anaknya menyerupainya??”
Lihat bagaimana Islam tidak menganjurkan malu dalam menuntut ilmu. Malu memang molek, tapi bukan malu dalam menuntut ilmu. Kerana kalau malu, terus jadi jahil. Jadi jangan malu bertanya.
Maka, teruskan belajar, jangan putus asa. Kena bersabar dalam belajar. Dan kena tahan. Kerana kita belajar ayat-ayat Allah. Ianya mengandungi banyak teguran, peringatan. Memang ada ayat-ayat yang menegur perbuatan salah kita. Kadang-kadang kita akan jumpa ayat yang sebijik kena batang hidung kita. Macam ayat itu ditujukan khas sahaja kepada kita sahaja. Dalam keadaan macam itu, ingatlah bahawa itu adalah nasihat dan teguran dari Allah. Jangan lawan dan marah pula. Ambillah teguran itu sebagai teguran membina, untuk membetulkan fahaman kita. Jangan kata awak, saya pun kena juga. 😅😊
Surah Baqarah : Ayat ke 17
Sekarang kita akan lihat satu perumpamaan. Allah beri ayat-ayat bandingan atau perumpamaan supaya lebih jelas apa yang hendak disampaikan. Ini dipanggil ‘Ilmu Bayan’ supaya jelas kepada manusia yang membaca dan belajar Quran. Manusia memang mudah faham kalau ada perbandingan dan Allah gunakan banyak sekali perbandingan dalam Qur’an.
Ayat 17-18 adalah ayat bandingan tentang orang Musyrikin dan Yahudi iaitu mereka yang jenis ‘kafir degil’.
Dan ayat 19-20 pula adalah ayat bandingan untuk mereka yang ‘kafir jahil’ iaitu Munafikin dan Nasara. (Masih ingat lagi kelas kita tentang perbezaan Kafir Degil dan Kafir Jahil?)
Pengkelasan ini adalah hasil dari penelitian ulama tafsir setelah mengkaji ayat-ayat Qur’an. Cuma tidaklah ada kesepakatan antara ulama tentang siapakah yang dimaksudkan kerana pemahaman ulama pun berbeza-beza. Alhamdulillah dengan hasil usaha mereka, kita dapat faham Qur’an ini, asalkan kita mahu belajar sahaja.
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ
Perbandingan hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).
مَثَلُهُمْ
Bandingan mereka itu
Iaitu contoh orang yang Kafir Degil ini,
كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا
Seperti satu orang yang menyalakan api;
Ayat ini adalah dalam bentuk perumpamaan. Jadi kena bayangkan situasi ini dengan menggunakan imaginasi. Bayangkan ada seorang lelaki yang menyalakan unggun api. ‘Orang’ yang menyalakan api itu adalah isyarat kepada Nabi Muhammad.
Lafaz نارًا – ‘Api’ yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah ‘ayat-ayat Qur’an’ kerana sebagaimana api menerangi kegelapan, cahaya Qur’an juga menerangi kegelapan syirik. Dengan ayat-ayat Qur’an dapat mengeluarkan manusia dari kegelapan syirik. Seperti firman Allah dalam Ibrahim:1
الر ۚ كِتابٌ أَنزَلناهُ إِلَيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ بِإِذنِ رَبِّهِم إِلىٰ صِراطِ العَزيزِ الحَميدِ
Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.
فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ
apabila ia menerangi yang di sekelilingnya
Allah memberikan perumpamaan dalam bentuk visual. Bayangkan satu keadaan dimana seorang lelaki menyalakan unggun api di malam hari dan di sekelilingnya ada beberapa orang lelaki. Kerana ada unggun api itu, maka keadaan jadi terang benderang.
‘Lelaki-lelaki’ yang dimaksudkan itu adalah mereka yang jenis ‘kafir degil’. Iaitu musyrikin Arab Mekah. Dan kerana surah Baqarah ini adalah surah Madaniyyah, maka ia juga merujuk kepada golongan kafir degil yang satu lagi yang ada di Madinah: Golongan Yahudi.
Jadi ia boleh jadi kedua-dua golongan itu dan mereka yang berperangai seperti mereka. Ada ramai dari kalangan masyarakat kita yang setelah dibacakan tafsir Qur’an masih tolak juga kerana degil. Samalah tu.
ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ
Allah tarik dan hilangkan cahaya dari mereka
Allah tarik cahaya itu dari mereka. Sepatutnya mereka dapat cahaya itu, tapi Allah tarik dari mereka disebabkan oleh kedegilan mereka. Kerana hati mereka menolaknya. Dah ada peluang, tapi mereka tinggalkan sahaja.
Beginilah perbandingan yang diberikan oleh Allah supaya kita boleh faham. Kerana ada orang yang akan faham apabila diberikan penerangan dalam bentuk perbandingan. Inilah cara Qur’an menjelaskan agama kepada manusia.
وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ
Dan Allah membiarkan mereka dalam kegelapan;
Apabila Allah tarik cahaya wahyu itu dari mereka, kesan kepada mereka adalah mereka terbiar dalam kegelapan. Dan kegelapan itu adalah syirik kufur.
لَا يُبْصِرُونَ
Dan mereka tidak dapat melihat;
Mereka tidak dapat melihat bahawasanya mereka sedang duduk dalam syirik kufur. Bila kita cerita kepada mereka tentang syirik kufur, mereka tidak faham. Kerana mereka tidak dapat melihat kebenaran lagi dah. Allah dah tutup cahaya dari mereka. Dan bukankah untuk melihat, kita memerlukan cahaya?
Ayat ke 18: Bagaimanakah keadaan mereka?
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).
صُمٌّ
Pekak
Telinga mereka masih boleh lagi mendengar, tapi mereka tidak boleh ‘mendengar’ kebenaran. Kalau orang cerita tentang agama, mereka tak suka nak dengar, tak faham apa yang diperkatakan. Ada kan kita jumpa orang macam ni…kita cakap tapi dia macam tak dengar sahaja. Muka ‘blur’ sahaja. 🙉
بُكْمٌ
Bisu
Mereka ada mulut dan boleh bercakap tapi mereka tidak bercakap tentang kebenaran.
Mereka nak minta diberi kefahaman pun sudah tidak boleh lagi kerana mereka telah jadi ‘bisu’. Mereka buat senyap sahaja. Mereka tidak faham tentang agama, tapi mereka pun tidak tanya kepada orang yang tahu – berat mulut. 🙊
عُمْيٌ
Buta;
Mata mereka masih boleh nampak lagi dari segi fizikal, tapi mereka tidak boleh nampak kebenaran. 🙈
Ketiga-tiga perkara di atas adalah cara untuk mendapatkan ilmu agama (dengar, tanya, lihat). Oleh itu, ketiga-tiga cara untuk mendapat ilmu telah dihilangkan dari mereka. Kalau hilang satu atau dua, sekurang-kurangnya mereka ada lagi deria untuk mendapat maklumat. Tapi apabila Allah telah hilangkan ketiga-tiganya, mereka tidak ada harapan lagi.
Begitulah perumpamaan kepada mereka yang kafir degil. Mereka tidak akan dapat menerima kebenaran lagi. Hati mereka telah ‘dikunci mati’ dari terima kebenaran agama. Peluang untuk mendapat hidayah telah ditarik dari mereka.
فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
Dan mereka sekali-kali tidak dapat kembali;
Mereka tidak akan dapat kembali kepada jalan tauhid. Kerana mereka telah kehilangan tiga-tiga pancaindera itu, mereka tidak ada peluang lagi dah. Mereka tidak ada cara nak minta tolong dah. Mereka tidak dapat kembali ke jalan tauhid yang dibawa oleh Nabi. Mulanya mereka dah ada peluang kerana Nabi ada bersama-sama mereka, tapi apabila mereka telah tenggelam dalam lembah menolak kebenaran, mereka tidak ada peluang lagi dah.
Mereka hilang peluang itu kerana mereka telah sampai kepada tahap kafir ‘Peringkat Keempat’. Iaitu apabila Allah sudah kunci mati hati mereka dari kebenaran.
Kita kena ingat perkara ini kerana kalau tidak, kita akan salahkan Allah atas kesesatan orang itu. Padahal bukanlah Allah terus kunci mati harinya melainkan telah diberikan peluang berkali-kali.
AlhamduliLah.. Syukran jazilan kelas live kita dengan perkongsian ayat ke-16 hingga ke-18 surah Al-Baqarah telah pun berakhir.
Justeru itu sesiapa yang hendak mengikut jalan Nabi SAW hendaklah memberi tumpuan kepada usaha belajar al-Qur'an, memahaminya, mengamalkannya, mengajarnya, menyebarkannya dan bersabar menempuh jalannya sehingga kembali menemui Allah.
Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah....
سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ayat 17-18 adalah ayat bandingan tentang orang Musyrikin dan Yahudi iaitu mereka yang jenis ‘kafir degil’.
Dan ayat 19-20 pula adalah ayat bandingan untuk mereka yang ‘kafir jahil’ iaitu Munafikin dan Nasara. (Masih ingat lagi kelas kita tentang perbezaan Kafir Degil dan Kafir Jahil?)
Pengkelasan ini adalah hasil dari penelitian ulama tafsir setelah mengkaji ayat-ayat Qur’an. Cuma tidaklah ada kesepakatan antara ulama tentang siapakah yang dimaksudkan kerana pemahaman ulama pun berbeza-beza. Alhamdulillah dengan hasil usaha mereka, kita dapat faham Qur’an ini, asalkan kita mahu belajar sahaja.
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ
Perbandingan hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).
مَثَلُهُمْ
Bandingan mereka itu
Iaitu contoh orang yang Kafir Degil ini,
كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا
Seperti satu orang yang menyalakan api;
Ayat ini adalah dalam bentuk perumpamaan. Jadi kena bayangkan situasi ini dengan menggunakan imaginasi. Bayangkan ada seorang lelaki yang menyalakan unggun api. ‘Orang’ yang menyalakan api itu adalah isyarat kepada Nabi Muhammad.
Lafaz نارًا – ‘Api’ yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah ‘ayat-ayat Qur’an’ kerana sebagaimana api menerangi kegelapan, cahaya Qur’an juga menerangi kegelapan syirik. Dengan ayat-ayat Qur’an dapat mengeluarkan manusia dari kegelapan syirik. Seperti firman Allah dalam Ibrahim:1
الر ۚ كِتابٌ أَنزَلناهُ إِلَيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ بِإِذنِ رَبِّهِم إِلىٰ صِراطِ العَزيزِ الحَميدِ
Alif, laam raa. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka, (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.
فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ
apabila ia menerangi yang di sekelilingnya
Allah memberikan perumpamaan dalam bentuk visual. Bayangkan satu keadaan dimana seorang lelaki menyalakan unggun api di malam hari dan di sekelilingnya ada beberapa orang lelaki. Kerana ada unggun api itu, maka keadaan jadi terang benderang.
‘Lelaki-lelaki’ yang dimaksudkan itu adalah mereka yang jenis ‘kafir degil’. Iaitu musyrikin Arab Mekah. Dan kerana surah Baqarah ini adalah surah Madaniyyah, maka ia juga merujuk kepada golongan kafir degil yang satu lagi yang ada di Madinah: Golongan Yahudi.
Jadi ia boleh jadi kedua-dua golongan itu dan mereka yang berperangai seperti mereka. Ada ramai dari kalangan masyarakat kita yang setelah dibacakan tafsir Qur’an masih tolak juga kerana degil. Samalah tu.
ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ
Allah tarik dan hilangkan cahaya dari mereka
Allah tarik cahaya itu dari mereka. Sepatutnya mereka dapat cahaya itu, tapi Allah tarik dari mereka disebabkan oleh kedegilan mereka. Kerana hati mereka menolaknya. Dah ada peluang, tapi mereka tinggalkan sahaja.
Beginilah perbandingan yang diberikan oleh Allah supaya kita boleh faham. Kerana ada orang yang akan faham apabila diberikan penerangan dalam bentuk perbandingan. Inilah cara Qur’an menjelaskan agama kepada manusia.
وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ
Dan Allah membiarkan mereka dalam kegelapan;
Apabila Allah tarik cahaya wahyu itu dari mereka, kesan kepada mereka adalah mereka terbiar dalam kegelapan. Dan kegelapan itu adalah syirik kufur.
لَا يُبْصِرُونَ
Dan mereka tidak dapat melihat;
Mereka tidak dapat melihat bahawasanya mereka sedang duduk dalam syirik kufur. Bila kita cerita kepada mereka tentang syirik kufur, mereka tidak faham. Kerana mereka tidak dapat melihat kebenaran lagi dah. Allah dah tutup cahaya dari mereka. Dan bukankah untuk melihat, kita memerlukan cahaya?
Ayat ke 18: Bagaimanakah keadaan mereka?
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).
صُمٌّ
Pekak
Telinga mereka masih boleh lagi mendengar, tapi mereka tidak boleh ‘mendengar’ kebenaran. Kalau orang cerita tentang agama, mereka tak suka nak dengar, tak faham apa yang diperkatakan. Ada kan kita jumpa orang macam ni…kita cakap tapi dia macam tak dengar sahaja. Muka ‘blur’ sahaja. 🙉
بُكْمٌ
Bisu
Mereka ada mulut dan boleh bercakap tapi mereka tidak bercakap tentang kebenaran.
Mereka nak minta diberi kefahaman pun sudah tidak boleh lagi kerana mereka telah jadi ‘bisu’. Mereka buat senyap sahaja. Mereka tidak faham tentang agama, tapi mereka pun tidak tanya kepada orang yang tahu – berat mulut. 🙊
عُمْيٌ
Buta;
Mata mereka masih boleh nampak lagi dari segi fizikal, tapi mereka tidak boleh nampak kebenaran. 🙈
Ketiga-tiga perkara di atas adalah cara untuk mendapatkan ilmu agama (dengar, tanya, lihat). Oleh itu, ketiga-tiga cara untuk mendapat ilmu telah dihilangkan dari mereka. Kalau hilang satu atau dua, sekurang-kurangnya mereka ada lagi deria untuk mendapat maklumat. Tapi apabila Allah telah hilangkan ketiga-tiganya, mereka tidak ada harapan lagi.
Begitulah perumpamaan kepada mereka yang kafir degil. Mereka tidak akan dapat menerima kebenaran lagi. Hati mereka telah ‘dikunci mati’ dari terima kebenaran agama. Peluang untuk mendapat hidayah telah ditarik dari mereka.
فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
Dan mereka sekali-kali tidak dapat kembali;
Mereka tidak akan dapat kembali kepada jalan tauhid. Kerana mereka telah kehilangan tiga-tiga pancaindera itu, mereka tidak ada peluang lagi dah. Mereka tidak ada cara nak minta tolong dah. Mereka tidak dapat kembali ke jalan tauhid yang dibawa oleh Nabi. Mulanya mereka dah ada peluang kerana Nabi ada bersama-sama mereka, tapi apabila mereka telah tenggelam dalam lembah menolak kebenaran, mereka tidak ada peluang lagi dah.
Mereka hilang peluang itu kerana mereka telah sampai kepada tahap kafir ‘Peringkat Keempat’. Iaitu apabila Allah sudah kunci mati hati mereka dari kebenaran.
Kita kena ingat perkara ini kerana kalau tidak, kita akan salahkan Allah atas kesesatan orang itu. Padahal bukanlah Allah terus kunci mati harinya melainkan telah diberikan peluang berkali-kali.
AlhamduliLah.. Syukran jazilan kelas live kita dengan perkongsian ayat ke-16 hingga ke-18 surah Al-Baqarah telah pun berakhir.
Justeru itu sesiapa yang hendak mengikut jalan Nabi SAW hendaklah memberi tumpuan kepada usaha belajar al-Qur'an, memahaminya, mengamalkannya, mengajarnya, menyebarkannya dan bersabar menempuh jalannya sehingga kembali menemui Allah.
Kita akhiri majlis ilmu pada hari ini dengan tasbih kaffarah....
سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك
وبالله التّوفيق والهداية
سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Tiada ulasan:
Catat Ulasan