Bersama ahli panel Ustaz Azlizan Nueq & Ustaz Ibn Umar

Surah Asy Syarh @ Alam Nasyrah @ Al Insyirah - Ayat 2 dan Ayat 3

Panel : Ustaz Noh Fariq Omar


Assalamualaikum. Bismillah..

Alhamdulilllah, selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad Saw.

Syukur kita atas nikmat Islam dan Iman kita.. Sehingga hari ini, Allah pelihara diri kita dari perkara kekufuran.

Seterusnya, syukur di atas kesihatan, serta masa yang ada. Sehingga kita berpeluang untuk meneruskan sesi pengajian Surah Asy Syarhu.

Semoga kuliah kita ini, Allah kira ia sebagai usaha untuk mencari / menimba peringatan dari ayat-ayat suci Allah Swt.


📌 Saya suka ingatkan..

- Kalau nak buat jambatan, kita kira betul2 supaya selamat / kukuh
- Kalau nak masak, kita timbang bahan ikut sukatan, supaya sedap

Inikan pula nak hidup selamat dunia dan akhirat, mana mungkin kita tak mampu rasa kewajipan semua untuk belajar / memahami Al Quran betul-betul.

Jadi syukuri banyak2 kerana dalam ramai2 manusia, Allah berikan kelunakan hati kita untuk belajar / ambil peringatan dari Al Quran ini.


Sambungan dari ayat pertama 

Ayat 1: Allah Swt telah memulakan surah ini dengan kenyataan bahawa Dia telah melapangkan dada Nabi Muhammad Saw dengan AGAMA.

Maka kita akan melihat ayat ke - 2, kenyataan Allah Swt bahawa Dia juga telah “menghilangkan” beban Nabi Muhammad saw.

Dua ayat (pertama dan kedua) yang saling berkaitan ~ 

Iaitu: Kelapangan dan ketiadaan beban. Ibarat suatu kesempurnaan nikmat

Dalam isyarat Allah yang lain, ia berada di permulaan surah agar memberi motivasi kepada pembaca untuk usaha, doa berharap agar diberikan Allah “kelapangan dan ketiadaan beban” ini.

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit...

Semoga Allah kurniakan kita kelapangan dalam hidup dan dihapuskan beban-beban yg menyukarkan.


Surah Asy Syarh @ Alam Nasyrah @ Al Insyirah Ayat 2

وَوَضَعنا عَنكَ وِزرَكَ
“dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu..”

وَضَع :

Pertama: Maknanya mengangkat sesuatu dan meletakkannya ke bawah.
Contoh: angkat bagpack dari belakang dan letak ke bawah.

Kedua: Juga digunakan kalau ibu mengandung anaknya dalam kandungan, dan kemudian melahirkannya.

Rujuk Surah Ali Imran (3) : 36
فَلَمّا وَضَعَتها قالَت رَبِّ إِنّي وَضَعتُها أُنثىٰ
“Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki)”


وِزرَ :
Maksud: Beban (yang sangat berat)

beberapa maksud "beban" pada ayat ini:

A) Ibnu Abbas: 
Kami telah lenyapkan dari mu dosa.

B) Ramai juga mufassir yang mengatakan maksud “hilang beban” di sini ialah: 
Datangnya agama (melalui wahyu) bagi memberikan Nabi saw petunjuk untuk hidup di dunia ini.

C) Ada juga ( Qil ) pendapat: 
Allah telah menghilangkan beban ( Kegusaran / Kebimbangan ) Nabi Saw yang tidak menerima wahyu  dalam beberapa masa (sila rujuk nota Surah Adh Dhuha)

Atau dalam maksud mudah ~ beban:
a) Dosa
b) Tiada petunjuk
c) Perasaan "macam-macam" ketika wahyu terhenti (rujuk surah Dhuha)


Dosa di sini ialah kesalahan Nabi diluar kawalan sebagai manusia biasa (seperti Nabi bermuka masam)

Maka Allah beri wahyu berupa teguran / agama bagi membimbing Nabi Saw

Nabi saw ada "sangka-sangka" atau tidak dapat tahan perasaan sewaktu wahyu terhenti seketika.


Surah Asy Syarh @ Alam Nasyrah @ Al Insyirah Ayat 3 

الَّذي أَنقَضَ ظَهرَكَ
Yang memberatkan belakangmu

ظَهرَ :
belakang badan

**Kalau contoh kita pernah dengar bab Zihar: berkaitan dengan pernikahan dalam ajaran Islam merupakan menyerupakan atau menyamakan isteri baik sebagian tubuhnya atau seluruh tubuhnya dengan orang lain yang haram untuk dinikahi atau bukan mahramnya, selamanya.

Apakah ‘beban’ yang ada di "belakang" Nabi saw tu? Ada beberapa pendapat seperti di bawah ini:

*** ini adalah lanjutan dari perbincangan "bebanan" Nabi terhadap konteks ayat ***

a) Perasaan Nabi Saw dalam mencari petunjuk Allah S.W.T 
📍 Usaha nak panjat Jabal Nur (Gua Hira’) bukan mudah. Tetapi Nabi Saw kerap naik ke sana untuk bermunajat agar Allah “membimbing” baginda / beri petunjuk.

b) Pendapat kedua yang dikatakan sebagai beban itu adalah keadaan masyarakat baginda waktu itu.
📍 Bukan soal untuk makan / hidup. Tetapi kerana berlaku banyak kemungkaran.

c) Beban ketiga yang dikatakan oleh Mufassir adalah: beratnya hati Nabi apabila berhentinya wahyu buat seketika. Ini adalah satu jangkamasa yang dinamakan fatratil wahyi. (rujuk kepada surah Dhuha)
📍 Seperti dalam perbincangan sebelum ni

d) Beban tekanan kerana menjadi Rasul dan Nabi terakhir
📍 Nabi membawa risalah yang sama sejak Adam as. Contohnya perihal kiamat, boleh jadi orang yg Nabi Saw seru lebih “tahu” tentang kiamat kerana mereka juga pernah dengar dalam Taurat / Injil / Zabur.


#BebanDakwah??
#BebanCabaranRasul

Bagi point “D” ini.. kerana itu kita dapat melihat ayat Al Quran, kerap orang yang ingkar bertanya semula kepada Nabi saw mengenai seruan Baginda itu:

Rujuk Surah Al Mulk (67) : 25 - 26
وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ
[Dan orang-orang yang engkar itu berkata: Bilalah akan datang janji itu (yakni kiamat)?]

إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
[Sekiranya kamu kalangan orang-orang yang benar!]


Antara sebab mereka tanya: Sebab manusia dah dengar seruan tu sejak Adam, tapi tak kiamat juga.

Tapi Allah ajar kepada Nabi Saw (dan kepada penyampai / pendakwah) semua : 

قُلْ :
Katakan la!

إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ 
Sesungguhnya ilmu tentang kiamat itu adalah hanya di sisi Allah”

وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ
“Dan sesungguhnya aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan yang terang nyata”

‼️ Apa yang ingin kita bahas tentang perkara ini;

Tugas menyampaikan agama bukannya mudah, dan ia memang tugas berat. Namun Allah nasihat kepada pendakwah, tugas kita hanya menyampaikan sahaja. Allah jua la yang memberikan hidayah. 

Soalnya yang patut kita fikir. Kita dah sampaikan dengan jelas / terbaik atau pun tidak ⁉️


Ibrah dan Kesimpulan

Pertama:
Antara kesempurnaan nikmat bukan sekadar kelapangan, tetapi ketiadaan beban yg menyebabkan hati / perasaan menjadi berat.
📍 Sama-sama doakan satu sama lain agar Allah beri kita kedua-dua kelapangan dan terlepas dari beban

Kedua:
Antara perkara yang menjadi beban manusia ialah dosa. Oleh itu, jauhi la dosa. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian merana diri.
📍 Baik sebesar zarrah, jangan tinggalkan. Buruk sebesar zarrah, jangan lakukan.

Ketiga:
Dalam bebanan yang kita pikul hari ni, tugas kita hanya mampu buat yang terbaik dan menyemak samada apa yg kita buat mengikut ciri orang yang diredhai Allah atau tidak. Soal natijah, Allah telah tentukan yang terbaik kepada setiap orang yang berusaha menjadi hamba-Nya.
📍 Do the best ( ikut Al Quran dan Sunnah), let Allah do the rest

Perkongsian dari pelajar

Afnan _ Aliza el'fayyadh:
Amalan seberat biji sawi pun tetap akan dikira 
[Aq 21:47]

Norsiah M:
Sungguhpun begitu jika kita tau perbuatan tu mngundang murka Allah, maka jauhilah la.

Afnan _ Aliza el'fayyadh:

Doa selepas tasyahud akhir sebelum salam 

اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ، وَشُكْرِكَ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ        Allahumma a'inni 'ala zikrika, wa shukrika, wa husni 'ibadatik

Ya Allah ,bantulah aku agar selalu ingat kepadaMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadatku kepadaMu.
[Hr Abu Daud no 1522]


AlhamduliLah..syukran jazilan. Kita akhiri majlis ilmu ini dengan tasbih kaffarah..

سبحانك اللهمّ وبحمدك
اشهد ان لا الٰه الّا انت
استغفرك واتوب اليك

وبالله التّوفيق والهداية

سٌلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tiada ulasan:

Catat Ulasan